Markkinointiviestinnän muodot, tavoitteet ja keinot ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Koppinen, Sirpa (2010)
Koppinen, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016302
Tiivistelmä
Ammatillisen erityisopetuksen juuret ovat Suomessa havaittavissa jo 1800-luvulla. Ammatillinen erityisopetus on kehittynyt noista ajoista ja opetusta järjestetään sekä tavallisissa ammatillisissa oppilaitoksissa että ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Suomessa toimii tällä hetkellä seitsemän ammatillista erityisoppilaitosta. Ammatillinen erityisopetus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka tarvitsevat opinnoissaan ja jatkosijoittumisessaan erityistä tukea.
Markkinointiajattelu ja markkinointiviestintä kuuluvat myös koulutusorganisaatioille. Markkinoinnin tehtävänä on kytkeä organisaatio sen ulkoisiin sidosryhmiin, tiedottaa, lisätä tunnettavuutta, luoda ja muokata mielikuvia, herättää kiinnostusta ja vahvistaa yrityskuvaa.
Kaikkea tuota edellä mainittua koulutusorganisaatiot tekevät oman viestintästrategiansa mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli verrata kolmen samalla maantieteellisellä alueella toimivan ammatillisen erityisoppilaitoksen markkinointiviestintää, sen muotoja, tavoitteita ja keinoja. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tavoitteena oli saada vertailevaa tietoa Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen markkinointiviestinnän ja viestintästrategian kehittämisen pohjaksi. Teemahaastattelut purettiin oppilaitosten markkinointiviestinnän tapauskuvauksiksi sekä vertailevaksi taulukoksi muodoista, tavoitteista ja keinoista.
Teemahaastattelututkimuksen perusteella Ammattiopisto Luovi erottui muista vertailtavista oppilaitoksista suuremmalla resurssoinnilla ja pitkäjänteisellä suunnitelmallisuudella. Kaikilla oppilaitoksilla oli kehittämiskohteena markkinointiviestinnän kohdentaminen hakijoille. Viestintästrategia puuttui Keskuspuiston ammattiopistolta ja Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksella se oli vanha. Markkinointiviestinnän päätavoitteena oli kaikilla opiskelijarekrytointi. Kaikki oppilaitokset olivat segmentoineet markkinointiviestinnän kohderyhmät.
Markkinointiviestinnän muodot, tavoitteet ja keinot olivat kaikilla hyvin saman suuntaisia lukuun ottamatta sponsorointia ja medianäkyvyyttä. Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus ja Keskuspuiston ammattiopisto eivät sponsoroi. Ammattiopisto Luovi käyttää myös tv-mainontaa, jota muut oppilaitokset eivät tee.
Tutkimuksen tulokset antavat pohjatietoa Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen viestintästrategian uudistamistyöhön, joka on tarkoitus aloittaa vuonna 2011.
Markkinointiajattelu ja markkinointiviestintä kuuluvat myös koulutusorganisaatioille. Markkinoinnin tehtävänä on kytkeä organisaatio sen ulkoisiin sidosryhmiin, tiedottaa, lisätä tunnettavuutta, luoda ja muokata mielikuvia, herättää kiinnostusta ja vahvistaa yrityskuvaa.
Kaikkea tuota edellä mainittua koulutusorganisaatiot tekevät oman viestintästrategiansa mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli verrata kolmen samalla maantieteellisellä alueella toimivan ammatillisen erityisoppilaitoksen markkinointiviestintää, sen muotoja, tavoitteita ja keinoja. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Tavoitteena oli saada vertailevaa tietoa Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen markkinointiviestinnän ja viestintästrategian kehittämisen pohjaksi. Teemahaastattelut purettiin oppilaitosten markkinointiviestinnän tapauskuvauksiksi sekä vertailevaksi taulukoksi muodoista, tavoitteista ja keinoista.
Teemahaastattelututkimuksen perusteella Ammattiopisto Luovi erottui muista vertailtavista oppilaitoksista suuremmalla resurssoinnilla ja pitkäjänteisellä suunnitelmallisuudella. Kaikilla oppilaitoksilla oli kehittämiskohteena markkinointiviestinnän kohdentaminen hakijoille. Viestintästrategia puuttui Keskuspuiston ammattiopistolta ja Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksella se oli vanha. Markkinointiviestinnän päätavoitteena oli kaikilla opiskelijarekrytointi. Kaikki oppilaitokset olivat segmentoineet markkinointiviestinnän kohderyhmät.
Markkinointiviestinnän muodot, tavoitteet ja keinot olivat kaikilla hyvin saman suuntaisia lukuun ottamatta sponsorointia ja medianäkyvyyttä. Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus ja Keskuspuiston ammattiopisto eivät sponsoroi. Ammattiopisto Luovi käyttää myös tv-mainontaa, jota muut oppilaitokset eivät tee.
Tutkimuksen tulokset antavat pohjatietoa Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen viestintästrategian uudistamistyöhön, joka on tarkoitus aloittaa vuonna 2011.