Vaihtoehtoiset polttoaineet - Biokaasun käyttö auton polttoaineena ja sen testaus bensiinimoottorissa
Viholainen, Harri (2010)
Viholainen, Harri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916236
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan ala
Koulutusohjelma Kone- ja tuotantotekniikka
Opinnäytetyön tekijä Harri Viholainen
Opinnäytetyön nimi Vaihtoehtoiset polttoaineet - Biokaasun käyttö auton polttoaineena ja sen testaus bensiinimoottorissa
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 30.10.2010
sivumäärä 36 + 6 liitettä
Opinnäytetyön ohjaaja Yliopettaja Lauri Kantola
Yritys Ammattiopisto Lappia
Lähtökohtana työlle on vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö ajoneuvoissa. Koska fossiiliset polttoaineet aiheuttavat enenevässä määrin ilmastonmuutosta, tulee ottaa käyttöön ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Pakokaasujen haitalliset yhdisteet ajoneuvoissa ovat vähentyneet viime vuosikymmenien aikana, mutta samalla ajoneuvojen määrä on lisääntynyt ja kasvihuoneilmiötä aiheuttavan hiilidioksidin määrä on kasvanut. Tämä johtaa siihen, että on pystyttävä ottamaan käyttöön myös muita jo kehitettyjä ratkaisuja. Yksi suhteellisen yksinkertainen vaihtoehto on muuttaa tavallinen bensiinimoottori kaasulla toimivaksi, joko maa- tai biokaasua käyttäväksi.
Ajoneuvon rakenteeseen tässä ratkaisussa ei tarvitse tehdä suuria muutoksia, pelkästään kaasuun tarkoitettujen komponenttien asentaminen jo olemassa olevaan rakenteeseen. Tällainen rakenne voidaan toteuttaa lähes kaikkiin fossiilisilla polttoaineilla toimiviin ajoneuvoihin. Tässä työssä keskityttiin ympäristöystävällisyyden ja suorituskyvyn vertailuun käyttäen biokaasua ja bensiiniä ottomoottorissa. Tämä toteutettiin pakokaasujen ja tehojen mittaamisella jo valmiiksi muutetusta ajoneuvosta.
Mittaamisten ja tulosten perusteella voidaan päätellä kaasun olevan yksi hyvin varteenotettava polttoaine, kun halutaan korostaa ympäristöystävällisyyttä ja ajoneuvon suorituskykyä. Lisäksi muutokset voidaan tehdä vanhempiinkin ajoneuvoihin edullisesti, jolloin tämä ratkaisu on kaikkien tavoitettavissa. Maa- ja biokaasun saatavuus kaikkialla Suomessa sekä verotuksen muutokset voivat olla este sen yleistymiselle. Pohjoisin tankkauspiste, mistä saa biokaasua löytyy tällä hetkellä Keski-Suomesta. Pääkaupunkiseudulta löytyy useampia maakaasutankkausasemia.
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan ala
Koulutusohjelma Kone- ja tuotantotekniikka
Opinnäytetyön tekijä Harri Viholainen
Opinnäytetyön nimi Vaihtoehtoiset polttoaineet - Biokaasun käyttö auton polttoaineena ja sen testaus bensiinimoottorissa
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 30.10.2010
sivumäärä 36 + 6 liitettä
Opinnäytetyön ohjaaja Yliopettaja Lauri Kantola
Yritys Ammattiopisto Lappia
Lähtökohtana työlle on vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö ajoneuvoissa. Koska fossiiliset polttoaineet aiheuttavat enenevässä määrin ilmastonmuutosta, tulee ottaa käyttöön ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Pakokaasujen haitalliset yhdisteet ajoneuvoissa ovat vähentyneet viime vuosikymmenien aikana, mutta samalla ajoneuvojen määrä on lisääntynyt ja kasvihuoneilmiötä aiheuttavan hiilidioksidin määrä on kasvanut. Tämä johtaa siihen, että on pystyttävä ottamaan käyttöön myös muita jo kehitettyjä ratkaisuja. Yksi suhteellisen yksinkertainen vaihtoehto on muuttaa tavallinen bensiinimoottori kaasulla toimivaksi, joko maa- tai biokaasua käyttäväksi.
Ajoneuvon rakenteeseen tässä ratkaisussa ei tarvitse tehdä suuria muutoksia, pelkästään kaasuun tarkoitettujen komponenttien asentaminen jo olemassa olevaan rakenteeseen. Tällainen rakenne voidaan toteuttaa lähes kaikkiin fossiilisilla polttoaineilla toimiviin ajoneuvoihin. Tässä työssä keskityttiin ympäristöystävällisyyden ja suorituskyvyn vertailuun käyttäen biokaasua ja bensiiniä ottomoottorissa. Tämä toteutettiin pakokaasujen ja tehojen mittaamisella jo valmiiksi muutetusta ajoneuvosta.
Mittaamisten ja tulosten perusteella voidaan päätellä kaasun olevan yksi hyvin varteenotettava polttoaine, kun halutaan korostaa ympäristöystävällisyyttä ja ajoneuvon suorituskykyä. Lisäksi muutokset voidaan tehdä vanhempiinkin ajoneuvoihin edullisesti, jolloin tämä ratkaisu on kaikkien tavoitettavissa. Maa- ja biokaasun saatavuus kaikkialla Suomessa sekä verotuksen muutokset voivat olla este sen yleistymiselle. Pohjoisin tankkauspiste, mistä saa biokaasua löytyy tällä hetkellä Keski-Suomesta. Pääkaupunkiseudulta löytyy useampia maakaasutankkausasemia.