Pohjois-Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston maahanmuuttaja-asiakkaiden kotoutuminen ja kotoutumiskoulutuksen vaikuttavuus vuosina 2008 ja 2009
Juuso-Silvennoinen, Liisa (2010)
Juuso-Silvennoinen, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, saavatko maahanmuuttajat kotoutumiskoulutuksesta tarpeeksi valmiuksia selviytyäkseen uudessa ympäristössä, pystyäkseen toimimaan työelämässä ja hakeutuakseen jatko-opintoihin. Opinnäytteen tavoitteena oli saada selville, minkälaiset valmiudet maahanmuuttajat ovat saaneet kotoutumiskoulutuksessa ja mitä kehittämistarpeita koulutuksessa oli.
Teoreettinen tietopohja kerättiin maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvästä aihealueesta. Tietoperustana on käytetty maahanmuuton, kotouttamisen, kotoutumiskoulutuksen, asiakaspalvelun kehittämisen julkishallinnossa, asiakaspalvelun ja kulttuurien välisen kohtaamisen sekä verkostoitumisen ja verkostoyhteistyöhön liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta maahanmuuttajille sekä kvalitatiivista teemahaastattelua kouluttajille ja työhönvalmentajalle.
Tutkimustulosten perusteella kotoutumiskoulutuksen sisältö on pääasiallisesti hyvä ja sen myötä maahanmuuttajat saavat valmiuksia selviytyäkseen uudessa ympäristössä. Kotoutumiskoulutus ei kuitenkaan riitä vielä siihen, että maahanmuuttajat pystyisivät toimimaan työelämässä tai hakeutumaan jatko-opintoihin. Työelämässä toimimisessa on kuitenkin otettava huomioon, mistä työtehtävästä on kyse. Kaikissa tehtävissä ei tarvita samantasoista suomen kielen taitoa.
Kehittämistoimenpiteinä esitettiin työelämälähtöisyyden lisäämistä kotoutumiskoulutuksiin, maahanmuuttajien työnhakuryhmien perustamista, kotoutumiskoulutusten palautteiden tehokasta mittaamista sekä monikulttuurisuustietouden lisäämistä työ- ja elinkeinotoimiston asiakaspalvelussa.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin verkostoyhteistyön mallintamista maahanmuuttajien kotoutumisen tueksi ja kehittämiseksi. Toisena jatkotutkimusaiheena tuotiin esiin pitkäaikaisseuranta kotoutumiskoulutuksen suorittaneiden sijoittumisesta työelämään.
Asiasanat: maahanmuutto, asiakaspalvelu, kulttuurien välinen kohtaaminen, verkostoyhteistyö.
Teoreettinen tietopohja kerättiin maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvästä aihealueesta. Tietoperustana on käytetty maahanmuuton, kotouttamisen, kotoutumiskoulutuksen, asiakaspalvelun kehittämisen julkishallinnossa, asiakaspalvelun ja kulttuurien välisen kohtaamisen sekä verkostoitumisen ja verkostoyhteistyöhön liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusotteena oli tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta maahanmuuttajille sekä kvalitatiivista teemahaastattelua kouluttajille ja työhönvalmentajalle.
Tutkimustulosten perusteella kotoutumiskoulutuksen sisältö on pääasiallisesti hyvä ja sen myötä maahanmuuttajat saavat valmiuksia selviytyäkseen uudessa ympäristössä. Kotoutumiskoulutus ei kuitenkaan riitä vielä siihen, että maahanmuuttajat pystyisivät toimimaan työelämässä tai hakeutumaan jatko-opintoihin. Työelämässä toimimisessa on kuitenkin otettava huomioon, mistä työtehtävästä on kyse. Kaikissa tehtävissä ei tarvita samantasoista suomen kielen taitoa.
Kehittämistoimenpiteinä esitettiin työelämälähtöisyyden lisäämistä kotoutumiskoulutuksiin, maahanmuuttajien työnhakuryhmien perustamista, kotoutumiskoulutusten palautteiden tehokasta mittaamista sekä monikulttuurisuustietouden lisäämistä työ- ja elinkeinotoimiston asiakaspalvelussa.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin verkostoyhteistyön mallintamista maahanmuuttajien kotoutumisen tueksi ja kehittämiseksi. Toisena jatkotutkimusaiheena tuotiin esiin pitkäaikaisseuranta kotoutumiskoulutuksen suorittaneiden sijoittumisesta työelämään.
Asiasanat: maahanmuutto, asiakaspalvelu, kulttuurien välinen kohtaaminen, verkostoyhteistyö.