Seksuaaliterveyden edistämisen menetelmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Majuri, Riikka; Mouhu, Laura (2010)
Majuri, Riikka
Mouhu, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916208
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda katsaus suomalaisten nuorten seksuaaliterveyden nykytilasta ja nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseen liittyvistä työmenetelmistä koulu- ja opiskelu-terveydenhuollossa. Seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja sen edistämistä Suomessa ohjaavat erilaiset toimintaohjelmat, asetukset ja suositukset, kuten Sosiaali- ja terveysministeriön Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelma 2007–2011, joita esitellään tarkemmin työssämme.
Tavoitteena oli kuvata, millainen on suomalaisten nuorten seksuaaliterveys tänä päivänä ja mitä seksuaali- ja lisääntymisterveyden työmenetelmiä on kehitetty, joita terveydenhoitajat voivat käyttää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyö on osa Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja ammatillisessa koulutuksessa 2008–2011 -hanketta. Hankkeen yhteistyötahoja ovat Helsingin kaupunki, Keravan kaupunki, Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitos, Väestöliitto ja Tyttöjen Talo.
Suomalaisten nuorten seksuaaliterveys heikkeni 1990-luvulla, sen arveltiin johtuvan taloudellisesta lamasta. Raskauden keskeytysten määrä nousi ja sukupuolitaudeista klamydiatartunnat lisääntyivät. 2000-luvulla tilanne on kohentunut ja raskauden keskeytysten määrä on jo laskusuunnassa. Klamydiatartuntojen määrä on valitettavasti yhä noususuunnassa. Nuorten tiedot seksuaaliterveydestä, etenkin poikien ja ammatillisten oppilaitosten oppilaiden, kohdalla ovat heikot. Lisäksi suomalaisessa koulu- ja opiskelu-terveydenhuollossa työskentelevät terveydenhoitajat kokevat omaavansa heikot tiedot ja taidot käsitellä seksuaali- ja lisääntymisterveyttä.
Opinnäytetyön lähdeaineistoa kerättiin tekemällä tietokantahakuja sekä manuaalisia hakuja alan kirjallisuudesta ja muista lähteistä. Tuloksista nousi esille, että työmenetelmiä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisestä on tutkittu vähän. Työmenetelmät, jotka eri hakumenetelmin löydettiin, ovat seksuaalisuuden portaat ja seksuaaliterveysanamneesi. Lisäksi terveydenhoitaja voi soveltaa työssään muita yleisiä terveyden edistämisen työmenetelmiä, kuten terveyskeskusteluja, ryhmänohjausta ja yhteisödiagnostiikkaa.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen työmenetelmiä tulisi tutkia lisää, etenkin suomalaisen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.
Tavoitteena oli kuvata, millainen on suomalaisten nuorten seksuaaliterveys tänä päivänä ja mitä seksuaali- ja lisääntymisterveyden työmenetelmiä on kehitetty, joita terveydenhoitajat voivat käyttää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyö on osa Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja ammatillisessa koulutuksessa 2008–2011 -hanketta. Hankkeen yhteistyötahoja ovat Helsingin kaupunki, Keravan kaupunki, Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitos, Väestöliitto ja Tyttöjen Talo.
Suomalaisten nuorten seksuaaliterveys heikkeni 1990-luvulla, sen arveltiin johtuvan taloudellisesta lamasta. Raskauden keskeytysten määrä nousi ja sukupuolitaudeista klamydiatartunnat lisääntyivät. 2000-luvulla tilanne on kohentunut ja raskauden keskeytysten määrä on jo laskusuunnassa. Klamydiatartuntojen määrä on valitettavasti yhä noususuunnassa. Nuorten tiedot seksuaaliterveydestä, etenkin poikien ja ammatillisten oppilaitosten oppilaiden, kohdalla ovat heikot. Lisäksi suomalaisessa koulu- ja opiskelu-terveydenhuollossa työskentelevät terveydenhoitajat kokevat omaavansa heikot tiedot ja taidot käsitellä seksuaali- ja lisääntymisterveyttä.
Opinnäytetyön lähdeaineistoa kerättiin tekemällä tietokantahakuja sekä manuaalisia hakuja alan kirjallisuudesta ja muista lähteistä. Tuloksista nousi esille, että työmenetelmiä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisestä on tutkittu vähän. Työmenetelmät, jotka eri hakumenetelmin löydettiin, ovat seksuaalisuuden portaat ja seksuaaliterveysanamneesi. Lisäksi terveydenhoitaja voi soveltaa työssään muita yleisiä terveyden edistämisen työmenetelmiä, kuten terveyskeskusteluja, ryhmänohjausta ja yhteisödiagnostiikkaa.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen työmenetelmiä tulisi tutkia lisää, etenkin suomalaisen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näkökulmasta.