Markkinointikanavien toimivuuden tutkimus : Seinäjoen kaupunginteatteri
Ketonen, Taru (2010)
Ketonen, Taru
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916195
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa Seinäjoen kaupunginteatterin markkinoinnillisia toimintoja jo olemassa olevissa markkinointikanavissa ja yrittää löytää uusia markkinoinnillisia toimenpiteitä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten ja kenelle Seinäjoen kaupunginteatterin tulisi suunnata markkinointiviestintäänsä ja mahdollisesti löytää uusia kanavia tähän tarkoitukseen.
Kvantitatiivisena kyselytutkimuksena suoritetussa tutkimuksessa analysoitiin asiakkaiden näkemyksiä teatterin markkinointiviestinnästä. Oli tärkeää antaa toimeksiantajalle mahdollisimman paljon hyötyä oman liiketoimintansa markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kulttuuriorganisaation markkinointiviestintään ja asiakkuuden hallintaan.
Tutkimuksen vastausprosentti oli 49 %. Tulosten perusteella saatiin tietoa esimerkiksi, siitä, mistä asiakkaat hakivat yleisimmin tietoa Seinäjoen kaupunginteatterin toiminnasta, kuinka usein sellaisia markkinointikanavia, kuten lehtiä ja Facebookia käytetään ja kuinka usein markkinoinnillisia toimenpiteitä tulisi suorittaa. Lisäksi kartoitettiin vastaajien mielipiteitä yleisesti teatterin markkinoinnista. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Seinäjoen kaupunginteatterin markkinointi on tällä hetkellä hyvällä tasolla, mutta tietyissä osa-alueissa on parantamisen varaa. Nämä osa-alueet ovat esimerkiksi lehtimainonta, Internetissä tapahtuva yhteisöllinen markkinointi ja mainonnan säännöllisyys.
Kehittämisehdotuksiin listattiin uusia markkinointikanavia. Täysin uudella tavalla käytettäviksi kanaviksi nousi esimerkiksi radio- ja televisiomainonta. Lisäksi kerrottiin myös uusista mahdollisista mainospaikoista aikakaus- ja sanomalehdissä, joita ei ole ennemmin käytetty. Jo käytössä oleviin markkinointikanaviin ehdotettiin parannuksia ja uudenlaisia käyttömahdollisuuksia.
Kvantitatiivisena kyselytutkimuksena suoritetussa tutkimuksessa analysoitiin asiakkaiden näkemyksiä teatterin markkinointiviestinnästä. Oli tärkeää antaa toimeksiantajalle mahdollisimman paljon hyötyä oman liiketoimintansa markkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kulttuuriorganisaation markkinointiviestintään ja asiakkuuden hallintaan.
Tutkimuksen vastausprosentti oli 49 %. Tulosten perusteella saatiin tietoa esimerkiksi, siitä, mistä asiakkaat hakivat yleisimmin tietoa Seinäjoen kaupunginteatterin toiminnasta, kuinka usein sellaisia markkinointikanavia, kuten lehtiä ja Facebookia käytetään ja kuinka usein markkinoinnillisia toimenpiteitä tulisi suorittaa. Lisäksi kartoitettiin vastaajien mielipiteitä yleisesti teatterin markkinoinnista. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Seinäjoen kaupunginteatterin markkinointi on tällä hetkellä hyvällä tasolla, mutta tietyissä osa-alueissa on parantamisen varaa. Nämä osa-alueet ovat esimerkiksi lehtimainonta, Internetissä tapahtuva yhteisöllinen markkinointi ja mainonnan säännöllisyys.
Kehittämisehdotuksiin listattiin uusia markkinointikanavia. Täysin uudella tavalla käytettäviksi kanaviksi nousi esimerkiksi radio- ja televisiomainonta. Lisäksi kerrottiin myös uusista mahdollisista mainospaikoista aikakaus- ja sanomalehdissä, joita ei ole ennemmin käytetty. Jo käytössä oleviin markkinointikanaviin ehdotettiin parannuksia ja uudenlaisia käyttömahdollisuuksia.