Kotiateriaprosessin kehittäminen Punkaharjun terveyskeskuksessa
Silvast, Eeva-Riitta (2010)
Silvast, Eeva-Riitta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916166
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan kotiateriatoimintaa Punkaharjun terveyskeskuksessa. Työn tavoite oli kehittää kotiateriaprosessia uusien haasteiden edessä. Haastetta toimintaan toivat uudet posliiniset annosastiat, jotka syrjäyttävät kertakäyttöiset rasiat. Työssä tarkastellaan muiden kotiaterioita tuottavien yritysten toimintatapoja ja ammennetaan niistä hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja. Sekä haastattelun että havainnoinnin keinoin kartoitettiin kotiateriaprosessin ongelmia ja pyrittiin löytämään kehityskohteita. Parhaimmat käytännöt siirrettiin kehittämistoimenpiteinä Punkaharjun toimintamalliin.
Työ oli asiakaslähtöinen kehittämistyö. Toimeksiantajana työssä olivat palveluntuottaja Sodexo ja Itä-Savon Sairaanhoitopiiri eli tilaaja. Tilaajan kannalta työn tavoitteet olivat asiakaslähtöisiä, palvelunlaadun kehittämistä ja palveluntuottajan kannalta tarkoitus oli kehittää prosessikaavio, josta olisi hyötyä jatkossa yritykselle itselleen.
Tutkimustuloksien avulla saatuja hyviä toimintatapoja ja käytäntöjä muokattiin Punkaharjulle sopiviksi. Kehittämistoimenpiteiksi muodostuivat pienet asiat, joiden käyttöönotto auttoi keittiötoimintojen uudelleen organisoimisessa ja jotka tuottavat asiakkaalle laadukkaampaa palvelua. Tutkimustuloksien myötä oli myös hyvä tilaisuus tarkastella tilaajan ja tuottajan välisiä tilaus- ja toimituskäytäntöjä sekä tarkastella kuljetusjärjestelyjen järkevyyttä.
Työstä tuli olemaan eniten hyötyä palveluntuottajalle itselleen, koska tärkein tehtävä oli kehittää juuri Punkaharjun omaa toimintaa.
Työ oli asiakaslähtöinen kehittämistyö. Toimeksiantajana työssä olivat palveluntuottaja Sodexo ja Itä-Savon Sairaanhoitopiiri eli tilaaja. Tilaajan kannalta työn tavoitteet olivat asiakaslähtöisiä, palvelunlaadun kehittämistä ja palveluntuottajan kannalta tarkoitus oli kehittää prosessikaavio, josta olisi hyötyä jatkossa yritykselle itselleen.
Tutkimustuloksien avulla saatuja hyviä toimintatapoja ja käytäntöjä muokattiin Punkaharjulle sopiviksi. Kehittämistoimenpiteiksi muodostuivat pienet asiat, joiden käyttöönotto auttoi keittiötoimintojen uudelleen organisoimisessa ja jotka tuottavat asiakkaalle laadukkaampaa palvelua. Tutkimustuloksien myötä oli myös hyvä tilaisuus tarkastella tilaajan ja tuottajan välisiä tilaus- ja toimituskäytäntöjä sekä tarkastella kuljetusjärjestelyjen järkevyyttä.
Työstä tuli olemaan eniten hyötyä palveluntuottajalle itselleen, koska tärkein tehtävä oli kehittää juuri Punkaharjun omaa toimintaa.