Restafactory Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen
Nukka, Priit (2010)
Nukka, Priit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi työnantajani Restafactory Oy. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää Restafactory Oy:n laatujärjestelmää, koska entuudestaan käytössä ei ollut selkeästi dokumentoitua laadunohjausjärjestelmää. Työn tuloksena syntyi laatukäsikirja, jossa kuvattiin yrityksen toimintatavat ja selkeytettiin, kenen vastuulla työt ovat. Yhtenä päätavoitteena oli yhtenäistää yrityksen laatupolitiikka ja laatutavoitteet yhteen dokumentoituun asiakirjaan, joka auttaa Restafactory Oy:n ja sen tytäryhtiöiden henkilökuntaa ymmärtämään ja ylläpitämään laatua ja tavoitteita.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin teoreettisesti laatua, laatujärjestelmiä ja laatujärjestelmän sertifiointia. Laatua käsiteltiin yleisellä tasolla selvittäen, mitä se tarkoittaa yrityksen toiminnan kannalta erityisesti rakennusalalla. Laatujärjestelmän rakennetta ja tarkoitusta tutkittiin sekä sitä, kuinka sen rakentaminen pitää aloittaa. Teorian jälkeen kartoitettiin Restafactory Oy:n tämänhetkinen laatutilanne haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa sekä suurimman asiakkaan edustajaa. Näiden pohjalta luotiin uuden laadunhallintajärjestelmän runko.
Laatujärjestelmän tarkoituksena oli parantaa Restafactory Oy:n kilpailukykyä markkinoilla, sekä selkeyttää toimintaa yrityksen sisällä. Tavoitteena oli hakea Restafactory Oy:lle tämän työn tuloksena syntyvän laadunohjausjärjestelmän perusteella RALA -pätevyyttä ja – toimintatapoja.
Opinnäytetyön alussa käsiteltiin teoreettisesti laatua, laatujärjestelmiä ja laatujärjestelmän sertifiointia. Laatua käsiteltiin yleisellä tasolla selvittäen, mitä se tarkoittaa yrityksen toiminnan kannalta erityisesti rakennusalalla. Laatujärjestelmän rakennetta ja tarkoitusta tutkittiin sekä sitä, kuinka sen rakentaminen pitää aloittaa. Teorian jälkeen kartoitettiin Restafactory Oy:n tämänhetkinen laatutilanne haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa sekä suurimman asiakkaan edustajaa. Näiden pohjalta luotiin uuden laadunhallintajärjestelmän runko.
Laatujärjestelmän tarkoituksena oli parantaa Restafactory Oy:n kilpailukykyä markkinoilla, sekä selkeyttää toimintaa yrityksen sisällä. Tavoitteena oli hakea Restafactory Oy:lle tämän työn tuloksena syntyvän laadunohjausjärjestelmän perusteella RALA -pätevyyttä ja – toimintatapoja.