Ysiltä elämään : nuorten hyvinvointia tukemassa
Virtanen, Henni; Peltonen, Jenna (2010)
Virtanen, Henni
Peltonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli olla mukana järjestämässä Hyvinkään Vehkojan koulun yhdeksäsluokkalaisille teemapäivä peruskoulun loppuessa keväällä 2010. Teemapäivän tavoitteena oli antaa oppilaille eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään pohtimalla esimerkiksi tulevaisuuden haaveita. Teemapäivä toteutettiin rasteina, joilla oppilaat kiersivät. Teemapäivä järjestettiin kolmena peräkkäisenä päivänä Rytkön leirikeskuksessa Hyvinkäällä yhteensä kuudelle luokalle eli yli sadalle oppilaalle.
Teoriapohjana toimivat nuoruus yleisenä käsitteenä, nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä erityisesti nuoruuteen liittyvät ongelmat. Nuoruudessa tapahtuu paljon kehitystä, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, mutta myös ongelmia esiintyy. Erityisesti masennus on suurena ongelmana nuorten elämässä ja liittyy osaltaan myös päihteiden väärinkäyttöön, joka on valitettavan yleistä. Nuoruuden erityisongelmista voidaan nimetä muun muassa koulupudokkuus, syrjäytyminen ja suhteellisen suuri itsemurhariski.
Oma osuutemme teemapäivästä oli yksi rasti. Omaa rastiamme varten kehittelimme pelin, jonka perusidean saimme jo harjoittelussamme Vehkojan koululla keväällä 2009. Halusimme pelin avulla ja keskustelemalla selvittää nuorten käsityksiä hyvinvoinnista elämän eri osa-alueilla, kuten kotona ja koulussa. Lisäksi halusimme synnyttää keskustelua niistä asioista, jotka tuottavat hyvinvointia, mutta myös niistä asioista, jotka heikentävät hyvinvointia.
Keräsimme tutkimusmateriaalia useammalla tavalla, jotta saisimme mahdollisimman kattavan kuvan teemapäivän onnistumisesta, mutta myös nuorten ajatuksista hyvinvointiin liittyen. Tutkimuskysymyksiin vastasimme keräämällä aineistoa teemahaastattelulla sekä analysoimalla pelin vastauksia. Kahdeksan oppilaan teemahaastattelulla saatiin vastauksia oppilaiden mielipiteisiin teemapäivästä. Analysoimalla valokuvia pelin vastauksista saimme tietoa nuorten käsityksistä hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Lisäksi tutkimusmateriaalina toimivat omat havaintomuistiinpanomme sekä palaveripöytäkirjat.
Tutkimustulokset liittyen teemapäivän onnistumiseen olivat positiivisia, sillä lähes kaikki haastattelemamme oppilaat olivat tyytyväisiä teemapäivään. Teemapäivä sai kokonaisarvosanaksi lähes kiitettävän arvosanan. Oppilaat nimesivät järjestämämme hyvinvointi –rastin yhdeksi päivän hyödyllisimmäksi rastiksi, toinen hyödyllinen rasti oli vastaajien mielestä sumopaini. Tutkimuksen mukaan oppilaille tuottavat hyvinvointia hauskanpito, nauraminen, lepo ja alkoholi.
Teoriapohjana toimivat nuoruus yleisenä käsitteenä, nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä erityisesti nuoruuteen liittyvät ongelmat. Nuoruudessa tapahtuu paljon kehitystä, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, mutta myös ongelmia esiintyy. Erityisesti masennus on suurena ongelmana nuorten elämässä ja liittyy osaltaan myös päihteiden väärinkäyttöön, joka on valitettavan yleistä. Nuoruuden erityisongelmista voidaan nimetä muun muassa koulupudokkuus, syrjäytyminen ja suhteellisen suuri itsemurhariski.
Oma osuutemme teemapäivästä oli yksi rasti. Omaa rastiamme varten kehittelimme pelin, jonka perusidean saimme jo harjoittelussamme Vehkojan koululla keväällä 2009. Halusimme pelin avulla ja keskustelemalla selvittää nuorten käsityksiä hyvinvoinnista elämän eri osa-alueilla, kuten kotona ja koulussa. Lisäksi halusimme synnyttää keskustelua niistä asioista, jotka tuottavat hyvinvointia, mutta myös niistä asioista, jotka heikentävät hyvinvointia.
Keräsimme tutkimusmateriaalia useammalla tavalla, jotta saisimme mahdollisimman kattavan kuvan teemapäivän onnistumisesta, mutta myös nuorten ajatuksista hyvinvointiin liittyen. Tutkimuskysymyksiin vastasimme keräämällä aineistoa teemahaastattelulla sekä analysoimalla pelin vastauksia. Kahdeksan oppilaan teemahaastattelulla saatiin vastauksia oppilaiden mielipiteisiin teemapäivästä. Analysoimalla valokuvia pelin vastauksista saimme tietoa nuorten käsityksistä hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Lisäksi tutkimusmateriaalina toimivat omat havaintomuistiinpanomme sekä palaveripöytäkirjat.
Tutkimustulokset liittyen teemapäivän onnistumiseen olivat positiivisia, sillä lähes kaikki haastattelemamme oppilaat olivat tyytyväisiä teemapäivään. Teemapäivä sai kokonaisarvosanaksi lähes kiitettävän arvosanan. Oppilaat nimesivät järjestämämme hyvinvointi –rastin yhdeksi päivän hyödyllisimmäksi rastiksi, toinen hyödyllinen rasti oli vastaajien mielestä sumopaini. Tutkimuksen mukaan oppilaille tuottavat hyvinvointia hauskanpito, nauraminen, lepo ja alkoholi.