Kehitysvammaisen nuoren itsenäistymisen tukeminen : Asumisvalmennuksen näkökulmasta
Himanen, Mia (2010)
Himanen, Mia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää siirtymävaiheiden haasteita kehitysvammaisen opiskelijan asumisvalmennuksessa ja vanhempien sitouttamista asumisvalmennuksen tavoitteisiin. Kehitysvammaisen nuoren itsenäistyminen on pitkäaikainen prosessi. Asumisvalmennusta toteutetaan vammaisten opiskelijoiden ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman mukaisesti, ohjaamalla ja tukemalla opiskelijaa kohti mahdollisemman itsenäistä elämää. Onnistunut muutto jää kuitenkin usein toteutumatta.
Opinnäytetyö perustuu tutkimustehtävään ja kehittämistehtävään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston kerääminen suoritettiin kyselylomakkeella. Tutkimustehtävän tarkoitus oli kartoittaa vanhempien mielipiteitä heidän omasta tuen tarpeestaan, asumisvalmennuksesta ja nuoren itsenäistymisestä. Tutkimuksen kohderyhmä oli kymmenen perhettä, joiden nuori opiskeli valmentavassa peruskoulutuksessa Ammattiopisto Luovissa ja asui oppilaitoksen asuntolassa Lappeenrannassa. Perheistä viisi vastasi kyselyyn.
Tuloksista päätellen vanhempien mielestä nuorten itsenäistyminen oli luonnollista, mutta vanhemmat kokivat itsenäistymisen esteeksi yhteisöllisen ja sosiaalisen hyväksynnän puuttumisen. Vanhempien mielestä asumisvalmennus edisti nuoren itsenäistymistä ja elämän hallintaa. Siirtymävaiheiden onnistumiseksi tulisi vanhempien mielestä parantaa yhteiskunnallisia tukitoimia ja luoda ennen opintoja toimiva vuorovaikutussuhde oppilaitoksen ja kodin välille.
Tulosten perusteella kehitetään toimintamallia uusien opiskelijoiden ja heidän vanhempiensa perehdyttämiseksi asumisvalmennuksen sisältöön.
Opinnäytetyö perustuu tutkimustehtävään ja kehittämistehtävään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston kerääminen suoritettiin kyselylomakkeella. Tutkimustehtävän tarkoitus oli kartoittaa vanhempien mielipiteitä heidän omasta tuen tarpeestaan, asumisvalmennuksesta ja nuoren itsenäistymisestä. Tutkimuksen kohderyhmä oli kymmenen perhettä, joiden nuori opiskeli valmentavassa peruskoulutuksessa Ammattiopisto Luovissa ja asui oppilaitoksen asuntolassa Lappeenrannassa. Perheistä viisi vastasi kyselyyn.
Tuloksista päätellen vanhempien mielestä nuorten itsenäistyminen oli luonnollista, mutta vanhemmat kokivat itsenäistymisen esteeksi yhteisöllisen ja sosiaalisen hyväksynnän puuttumisen. Vanhempien mielestä asumisvalmennus edisti nuoren itsenäistymistä ja elämän hallintaa. Siirtymävaiheiden onnistumiseksi tulisi vanhempien mielestä parantaa yhteiskunnallisia tukitoimia ja luoda ennen opintoja toimiva vuorovaikutussuhde oppilaitoksen ja kodin välille.
Tulosten perusteella kehitetään toimintamallia uusien opiskelijoiden ja heidän vanhempiensa perehdyttämiseksi asumisvalmennuksen sisältöön.