Toimintakokemukselliset opetusosiot seurakunnan luokkaleirillä joustavan perusopetuksen 9. -luokkalaisille
Ranta, Päivi (2010)
Ranta, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916105
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ranta, Päivi. Toimintakokemukselliset opetusosiot seurakunnan luokkaleirillä joustavan perusopetuksen 9. –luokkalaisille. Pori, syksy 2010. 61 s. 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoninen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena yhteistyössä Tampereen Viinikan seurakunnan nuorisotyön ja Tampereen Normaalikoulun joustavan perusopetuksen kanssa. Hankkeen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimintakokemuksellisia opetusosioita yhdeksännen luokan joustavan perusopetuksen luokkaleirille. Näiden osioiden avulla pyrittiin mahdollistamaan ja hyödyntämään kokemuksellista oppimista. Leirillä toteutettiin osa yhdeksännen luokan uskonnonopetuksesta, jossa keskeisenä asiasisältönä on Raamattu.
Leirille valittiin aiheeksi Raamatun ihmiskuva. Aihetta käsiteltiin teemoilla luotu, langennut ja lunastettu ihminen. Opinnäytetyö sisälsi kuhunkin teemaan toimintakokemuksellisen opetusosion, josta opetusta jatkettiin teologisesti syventävällä opetuksella. Toimintakokemuksellisten osioiden tarkoitus oli toimia johdattajina ja virikkeinä kyseisiin teemoihin. Menetelminä käytettiin muovailua itseilmaisun välineenä, mielikuvamatkaa, draaman tekemistä ja samastumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin peruskoulun joustavaan opetukseen, kristilliseen ihmiskuvaan perusopetuksen ja rippikoulun opetussuunnitelmissa, käytettyjen toimintakokemuksellisten menetelmien teorioihin sekä esiteltiin hankkeen toimijat.
Toimintakokemukselliset menetelmät osoittautuivat toimivaksi tavaksi lähestyä opetettavia aihekokonaisuuksia. Oppimistilanteita seuraamalla sekä oppilaiden että työtovereiden palautteen perusteella voitiin tulla siihen johtopäätökseen, että toimintakokemukselliset opetusosiot auttoivat opetettavan asian ymmärtämisessä. Niillä oli myös ryhmän ilmapiiriin ja turvallisuuteen positiivinen vaikutus.
Kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyön tavoitteet toteutuvat siinä, että yhteistyötä on mahdollista jatkaa seuraavana vuonna uuden ryhmän kanssa. Valmista kokonaisuutta voi käyttää suoraan tai muokattuna myös rippikouluopetuksessa.
Asiasanat: joustava perusopetus, toimintakokemusmenetelmät, luokkaleiri, ihmiskuva, samastuminen, kehittämishanke
Ranta, Päivi. Toimintakokemukselliset opetusosiot seurakunnan luokkaleirillä joustavan perusopetuksen 9. –luokkalaisille. Pori, syksy 2010. 61 s. 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoninen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena yhteistyössä Tampereen Viinikan seurakunnan nuorisotyön ja Tampereen Normaalikoulun joustavan perusopetuksen kanssa. Hankkeen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimintakokemuksellisia opetusosioita yhdeksännen luokan joustavan perusopetuksen luokkaleirille. Näiden osioiden avulla pyrittiin mahdollistamaan ja hyödyntämään kokemuksellista oppimista. Leirillä toteutettiin osa yhdeksännen luokan uskonnonopetuksesta, jossa keskeisenä asiasisältönä on Raamattu.
Leirille valittiin aiheeksi Raamatun ihmiskuva. Aihetta käsiteltiin teemoilla luotu, langennut ja lunastettu ihminen. Opinnäytetyö sisälsi kuhunkin teemaan toimintakokemuksellisen opetusosion, josta opetusta jatkettiin teologisesti syventävällä opetuksella. Toimintakokemuksellisten osioiden tarkoitus oli toimia johdattajina ja virikkeinä kyseisiin teemoihin. Menetelminä käytettiin muovailua itseilmaisun välineenä, mielikuvamatkaa, draaman tekemistä ja samastumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin peruskoulun joustavaan opetukseen, kristilliseen ihmiskuvaan perusopetuksen ja rippikoulun opetussuunnitelmissa, käytettyjen toimintakokemuksellisten menetelmien teorioihin sekä esiteltiin hankkeen toimijat.
Toimintakokemukselliset menetelmät osoittautuivat toimivaksi tavaksi lähestyä opetettavia aihekokonaisuuksia. Oppimistilanteita seuraamalla sekä oppilaiden että työtovereiden palautteen perusteella voitiin tulla siihen johtopäätökseen, että toimintakokemukselliset opetusosiot auttoivat opetettavan asian ymmärtämisessä. Niillä oli myös ryhmän ilmapiiriin ja turvallisuuteen positiivinen vaikutus.
Kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyön tavoitteet toteutuvat siinä, että yhteistyötä on mahdollista jatkaa seuraavana vuonna uuden ryhmän kanssa. Valmista kokonaisuutta voi käyttää suoraan tai muokattuna myös rippikouluopetuksessa.
Asiasanat: joustava perusopetus, toimintakokemusmenetelmät, luokkaleiri, ihmiskuva, samastuminen, kehittämishanke