Juhlatuotteen kehittäminen - Case Scandic hotels
Myllykangas, Saija (2010)
Myllykangas, Saija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916080
Tiivistelmä
Osa Scandic hotels -ketjun liikeideaa on tarjota samaa korkeatasoista palvelua kaikissa ketjun hotelleissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko Scandic hotels -ketjun juhlatuotteessa eroavaisuuksia eri hotellien välillä ja kehittää juhlatuotetta vastaamaan paremmin konseptin vaatimuksia. Lähtöoletus on, että juhlatuote eroaa hotellista riippuen sekä tarjoiluastiastoltaan, että koristeiltaan. Tutkimuksessa pyritään toteamaan nämä eroavaisuudet sekä kartoittamaan juhlatuotteen tämänhetkiset heikkoudet ja vahvuudet.
Työssä on tutkimustuloksia hyödyntäen tarkoitus kehittää juhlatuotetta niin, että se olisi monistettavissa kaikkiin Scandic hotellien ravintoloihin, jolloin konsepti-ajattelu toteutuisi myös juhlatuotteen osalta. Käytännössä kehitys kohdistuu juhlabuffeteissa käytettäviin astioihin, koristuksiin, värimaailmoihin ja tunnelmiin. Kehityksen tuloksena toivotaan syntyvän entistä elämyksellisempi juhlatuote, joka on miellyttävämpi sekä tilaajalle että henkilöstölle.
Teoriaosuudessa käsitellään prosesseja ja niiden kehittämistä, sekä tuotteistamista. Juhlapalvelun tuottaminen on prosessi, joka alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy palautteen antoon. Tuotteistamisesta voidaan puhua silloin, kun kehitetään tiettyä tuotetta suunnitelmallisesti jäsennetympään ja hallitumpaan muotoon. Tällöin tuote on myös huomattavasti helpompi monistaa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, sillä tarkoituksena on tutkia ihmisten toimintaa ja olla samalla itse mukana tutkimusympäristössä.
Tutkimustulokset olivat odotusten mukaiset. Keräämästäni materiaalista käy ilmi, että juhlatuote eroaa selvästi eri Scandic hotellien ravintoloissa sekä astioiden puolesta, että ruoan ulkonäöllisesti. Juhlatuotetta tulee jatkossakin kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan esimerkiksi reseptiikan uudistamisen kautta. Myös myyntipalvelu tarvitsee ajantasaista tietoa juhlatuotteista, jotta niiden myyminen helpottuisi.
Työssä on tutkimustuloksia hyödyntäen tarkoitus kehittää juhlatuotetta niin, että se olisi monistettavissa kaikkiin Scandic hotellien ravintoloihin, jolloin konsepti-ajattelu toteutuisi myös juhlatuotteen osalta. Käytännössä kehitys kohdistuu juhlabuffeteissa käytettäviin astioihin, koristuksiin, värimaailmoihin ja tunnelmiin. Kehityksen tuloksena toivotaan syntyvän entistä elämyksellisempi juhlatuote, joka on miellyttävämpi sekä tilaajalle että henkilöstölle.
Teoriaosuudessa käsitellään prosesseja ja niiden kehittämistä, sekä tuotteistamista. Juhlapalvelun tuottaminen on prosessi, joka alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy palautteen antoon. Tuotteistamisesta voidaan puhua silloin, kun kehitetään tiettyä tuotetta suunnitelmallisesti jäsennetympään ja hallitumpaan muotoon. Tällöin tuote on myös huomattavasti helpompi monistaa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, sillä tarkoituksena on tutkia ihmisten toimintaa ja olla samalla itse mukana tutkimusympäristössä.
Tutkimustulokset olivat odotusten mukaiset. Keräämästäni materiaalista käy ilmi, että juhlatuote eroaa selvästi eri Scandic hotellien ravintoloissa sekä astioiden puolesta, että ruoan ulkonäöllisesti. Juhlatuotetta tulee jatkossakin kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan esimerkiksi reseptiikan uudistamisen kautta. Myös myyntipalvelu tarvitsee ajantasaista tietoa juhlatuotteista, jotta niiden myyminen helpottuisi.