New agile process errors in software development
Koivisto, Petri (2010)
Koivisto, Petri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia uusia virheitä esiintyy tutkitussa ohjelmistokehityksen ketterässä prosessissa muihin ketteriin prosesseihin verrattuna. Nyky-ään on yleinen suuntaus kehittää ketterällä tavalla, mutta on todella tärkeää ymmärtää, mikä on ketterää ja mikä ei. Erityisesti on tärkeää ymmärtää mitä virheitä esiintyy ketterissä prosesseissa.
Tutkimus toteutettiin seuraavasti. Teoriaosa perustuu yleisesti saatavilla olevaan materiaaliin sekä kirjoihin ketterästä kehityksestä ja yleisimmistä ketterästä kehityksestä löytyvistä virheistä. Tutkimusosa suoritettiin kyselyllä ja haastattelulla tutkitusta ketterän kehityksen prosessista. Tarkoituksena oli löytää siitä uusia virheitä. Tuloksia verrattiin aikaisemmin löydettyihin virheisiin ja tutkittiin löytyikö uusia virheitä.
Tutkimus osoitti, että tutkitusta prosessista löytyi 10 virhettä, joista 4 oli uusia virheitä. Uudet virheet löytyivät seuraavilta alueilta: Vaatimusten käsittelyn työkalua ei käytetä oikein. Yleisesti ei tiedetä milloin release (julkaisu) alkaa. Lisäksi yleisesti ei tiedetä mitä vaatimuksia sisällytetään julkaisuihin. Kaikilta edellä mainituilta alueilta oli aikaisemmin löytynyt virheitä.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kaikki nämä virheet esiintyvät huonon prosessin hallin-nan takia. Tämän takia prosessin kommunikaatio ei toimi ja se johtaa tilanteeseen, jossa kaikki eivät tiedä miten prosessi toimii tai mikä heidän roolinsa on prosessissa. Tämä taas johtaa siihen, että vaikka julkaisu tuottaa aina sen minkä lupaa, 57 prosenttia prosessissa mukana olevista eivät ole tyytyväisiä prosessiin.
Suosituksena kaikkien virheiden korjaamiseksi on prosessin kunnollinen hallinnoiminen. Prosessin hallinnoijan tulee olla kokoajan valmiina omaksumaan prosessiin muutoksia, jos ne ovat tarpeellisia prosessin parantamiseksi. Kommunikaatio on ensimmäinen asiakastyytyväisyyden mittari. Mittarin pitää olla paikallaan, koska virheet ilmenevät kommunikaation kautta.
Tulevaisuudessa olisi tarpeellista suorittaa jatkotutkimus, josta ilmenisi ovatko samat virheet yhä esillä ja mitkä prosessin osat tarvitsevat lisää optimointia.
Tutkimus toteutettiin seuraavasti. Teoriaosa perustuu yleisesti saatavilla olevaan materiaaliin sekä kirjoihin ketterästä kehityksestä ja yleisimmistä ketterästä kehityksestä löytyvistä virheistä. Tutkimusosa suoritettiin kyselyllä ja haastattelulla tutkitusta ketterän kehityksen prosessista. Tarkoituksena oli löytää siitä uusia virheitä. Tuloksia verrattiin aikaisemmin löydettyihin virheisiin ja tutkittiin löytyikö uusia virheitä.
Tutkimus osoitti, että tutkitusta prosessista löytyi 10 virhettä, joista 4 oli uusia virheitä. Uudet virheet löytyivät seuraavilta alueilta: Vaatimusten käsittelyn työkalua ei käytetä oikein. Yleisesti ei tiedetä milloin release (julkaisu) alkaa. Lisäksi yleisesti ei tiedetä mitä vaatimuksia sisällytetään julkaisuihin. Kaikilta edellä mainituilta alueilta oli aikaisemmin löytynyt virheitä.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kaikki nämä virheet esiintyvät huonon prosessin hallin-nan takia. Tämän takia prosessin kommunikaatio ei toimi ja se johtaa tilanteeseen, jossa kaikki eivät tiedä miten prosessi toimii tai mikä heidän roolinsa on prosessissa. Tämä taas johtaa siihen, että vaikka julkaisu tuottaa aina sen minkä lupaa, 57 prosenttia prosessissa mukana olevista eivät ole tyytyväisiä prosessiin.
Suosituksena kaikkien virheiden korjaamiseksi on prosessin kunnollinen hallinnoiminen. Prosessin hallinnoijan tulee olla kokoajan valmiina omaksumaan prosessiin muutoksia, jos ne ovat tarpeellisia prosessin parantamiseksi. Kommunikaatio on ensimmäinen asiakastyytyväisyyden mittari. Mittarin pitää olla paikallaan, koska virheet ilmenevät kommunikaation kautta.
Tulevaisuudessa olisi tarpeellista suorittaa jatkotutkimus, josta ilmenisi ovatko samat virheet yhä esillä ja mitkä prosessin osat tarvitsevat lisää optimointia.