MOTIVOIKO VAPAAEHTOISTOIMINTA : Porilaisten nuorten käsitykset ja kokemukset vapaaehtoistoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnan koulutuksesta
Lahnavik, Jani (2010)
Lahnavik, Jani
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816027
Tiivistelmä
Lahnavik, Jani. MOTIVOIKO VAPAAEHTOISTOIMINTA -
Porilaisten nuorten käsitykset ja kokemukset vapaaehtoistoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnan koulutuksesta. Järvenpää syksy 2010, 93 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK).
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Nuorten kansalaisaktiivisuuden lisääminen vapaaehtoistoiminnan muodossa – haasteena nuorten näköinen vapaaehtoistoiminta –projektin kanssa. Projekti järjestää nuorille suunnattua vapaaehtoistoiminnan koulutusta Porissa.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää nuorten motiivit osallistua projektin järjestämään koulutukseen, nuorten käsitykset vapaaehtoistoiminnasta projektin järjestämän koulutuksen aluksi ja koulutuksen jälkeen sekä tarkastella nuorten kokemuksia koulutuksesta.
Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden nuorten itse luomasta materiaalista ja havainnointimuistiinpanoista. Tässä työssä on käytetty sekä aineiston keräämisessä että analysoimisessa eri metodeja. Metodologisena viitekehyksenä oli aineisto- ja menetelmätriangulaatio. Aineistoa analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä ja vapaaehtoismotivaation timanttimallia. Tutkimus on laadullinen ja aineistoa lähestyttiin vapaaehtoismotivaation ja arvioinnin näkökulmista.
Aineiston analyysin kautta selvisi, että nuoria motivoi vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoistoiminnan koulutukseen lähtemisessä auttaminen, hyödyllisyys ja oppiminen. Koulutus vaikutti nuorten käsitykseen vapaaehtoistoiminnasta siten, että he näkivät itsensä enemmän vapaaehtoistoimijoina kuin ennen koulutusta. Palautteesta selvisi, että tämänkaltainen koulutus on nuorille mielekästä ja he olivat pitäneet sitä mukavana.
Nuoria eniten motivoivia tekijöitä kannattaa tuoda esille, kun heille tarjotaan mahdollisuutta osallistua vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoistoiminnan koulutukseen. Koulutuksella on vaikutusta nuoriin ja se aktivoi heitä vapaaehtoistoimijoiksi. Koulutuksen toteutus ja sisällöt ovat mielekkäitä ja nuorille positiivisia kokemuksia antavia.
Porilaisten nuorten käsitykset ja kokemukset vapaaehtoistoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnan koulutuksesta. Järvenpää syksy 2010, 93 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK).
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Nuorten kansalaisaktiivisuuden lisääminen vapaaehtoistoiminnan muodossa – haasteena nuorten näköinen vapaaehtoistoiminta –projektin kanssa. Projekti järjestää nuorille suunnattua vapaaehtoistoiminnan koulutusta Porissa.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää nuorten motiivit osallistua projektin järjestämään koulutukseen, nuorten käsitykset vapaaehtoistoiminnasta projektin järjestämän koulutuksen aluksi ja koulutuksen jälkeen sekä tarkastella nuorten kokemuksia koulutuksesta.
Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden nuorten itse luomasta materiaalista ja havainnointimuistiinpanoista. Tässä työssä on käytetty sekä aineiston keräämisessä että analysoimisessa eri metodeja. Metodologisena viitekehyksenä oli aineisto- ja menetelmätriangulaatio. Aineistoa analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä ja vapaaehtoismotivaation timanttimallia. Tutkimus on laadullinen ja aineistoa lähestyttiin vapaaehtoismotivaation ja arvioinnin näkökulmista.
Aineiston analyysin kautta selvisi, että nuoria motivoi vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoistoiminnan koulutukseen lähtemisessä auttaminen, hyödyllisyys ja oppiminen. Koulutus vaikutti nuorten käsitykseen vapaaehtoistoiminnasta siten, että he näkivät itsensä enemmän vapaaehtoistoimijoina kuin ennen koulutusta. Palautteesta selvisi, että tämänkaltainen koulutus on nuorille mielekästä ja he olivat pitäneet sitä mukavana.
Nuoria eniten motivoivia tekijöitä kannattaa tuoda esille, kun heille tarjotaan mahdollisuutta osallistua vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoistoiminnan koulutukseen. Koulutuksella on vaikutusta nuoriin ja se aktivoi heitä vapaaehtoistoimijoiksi. Koulutuksen toteutus ja sisällöt ovat mielekkäitä ja nuorille positiivisia kokemuksia antavia.