"Puhtaat pienet tassut" käsihygieniaa edistäen -kuvakirja päiväkoti-ikäisille lapsille
Hauru, Hanna; Mäenpää, Sarianna (2010)
Hauru, Hanna
Mäenpää, Sarianna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112816006
Tiivistelmä
Päiväkoti ja sen henkilökunta tarvitsevat opetusvälineitä käsihygienian opettamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvakirja liittyen käsihygieniaan. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää päiväkodin käsihygienian toteutumista. Vastaavaa opinnäytetyötä ei ole opinnäytetyönä ennen tehty.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät raportointi ja käytännön toteutus. Teoriaosuudessa kuvataan teorian lisäksi toiminnallisen opinnäytetyön sisältöä, kuvakirjaprosessia ja lopuksi arvioidaan eri tahojen arviot tuotoksesta. Teoriaosuudessa käsitellään infektioiden tartuntaa ja ehkäisyä, leikki-ikäistä oppijana sekä lasten opetusta ja ohjausta.
Kuvakirja on suunniteltu tarkoin, ja se on syntynyt moniammatillisen yhteistyön tuloksena. Työn eri vaiheissa pidettiin palavereja päiväkodin ja piirtäjän kanssa työn etenemistä koskien. Kuvakirja on tavoitteellinen ja tietyn aikaa kestävä prosessi. Kuvakirjaprosessista tehtiin raportti, jossa on arvioitu tuotosta ja sitä, miten sen tavoitteet on saavutettu.
Kuvakirjasta saadun palautteen mukaan työn tavoitteet on saavutettu. Päiväkodin henkilökunta voi luettuaan soveltaa kuvakirjaa käytäntöön ja ottaa kuvakirjan mukaan opetukseen. Kuvakirjan visuaalisuus on hyvin toteutettu, joten lapset voivat itse selailla kuvakirjaa ja värittää värityskirjaa. Sadusta ja sen opetuksesta voi keskustella ja sen valokuvista voi ottaa mallia oikeaoppiseen käsien pesuun.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät raportointi ja käytännön toteutus. Teoriaosuudessa kuvataan teorian lisäksi toiminnallisen opinnäytetyön sisältöä, kuvakirjaprosessia ja lopuksi arvioidaan eri tahojen arviot tuotoksesta. Teoriaosuudessa käsitellään infektioiden tartuntaa ja ehkäisyä, leikki-ikäistä oppijana sekä lasten opetusta ja ohjausta.
Kuvakirja on suunniteltu tarkoin, ja se on syntynyt moniammatillisen yhteistyön tuloksena. Työn eri vaiheissa pidettiin palavereja päiväkodin ja piirtäjän kanssa työn etenemistä koskien. Kuvakirja on tavoitteellinen ja tietyn aikaa kestävä prosessi. Kuvakirjaprosessista tehtiin raportti, jossa on arvioitu tuotosta ja sitä, miten sen tavoitteet on saavutettu.
Kuvakirjasta saadun palautteen mukaan työn tavoitteet on saavutettu. Päiväkodin henkilökunta voi luettuaan soveltaa kuvakirjaa käytäntöön ja ottaa kuvakirjan mukaan opetukseen. Kuvakirjan visuaalisuus on hyvin toteutettu, joten lapset voivat itse selailla kuvakirjaa ja värittää värityskirjaa. Sadusta ja sen opetuksesta voi keskustella ja sen valokuvista voi ottaa mallia oikeaoppiseen käsien pesuun.