Öljysäiliöaluksen suojakaasujärjestelmä
Leppä, Jani (2010)
Leppä, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815960
Tiivistelmä
1960-luvun lopussa säiliöaluksilla sattui räjähdysonnettomuuksia lähes viikoittain. Tuolloin alettiin miettiä erilaisia ratkaisuja säiliöalusten turvallisuuden parantamiseksi. Ratkaisuksi ongelmaan kehitettiin suojakaasujärjestelmä, jolla alennetaan lastitankkien happipitoisuutta niin matalalle tasolle, että räjähdys lastitankissa on teoriassa mahdoton.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tietopaketti, joka käsittelee öljysäiliöaluksen suojakaasujärjestelmää sekä siihen olennaisesti liittyviä kansainvälisiä sääntöjä ja määräyksiä. Lisäksi työssä käydään läpi öljykuljetusten historiaa sekä palamisen teoriaa, jotta ymmärretään, miksi suojakaasujärjestelmää tarvitaan.
Tutkimuksessa tuotiin esiin suojakaasujärjestelmän toiminta ja laitteiston rakenne sekä asiaan liittyvät kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) sopimukset soveltuvin osin. Lähteinä työssä käytettiin alan kirjallisuutta, IMO:n sopimuksia ja internet-lähteitä, joista on saatu muun muassa osa kuvamateriaaleista.
Työssä käytiin läpi suojakaasujärjestelmän käyttöönottoon johtaneet syyt. Itse järjestelmän toiminta on kuvattu yksittäisten laitteiden osalta. Laitteiston käyttö ja huolto laivalla on kansi- ja konehenkilöstön yhteistoimintaa. Koko henkilökunnan on hyvä ymmärtää, miten suojakaasujärjestelmä toimii, miksi se on rakennettu juuri kyseisellä tavalla ja mitä on otettava huomioon, jotta laitteistoa voidaan käyttää turvallisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tietopaketti, joka käsittelee öljysäiliöaluksen suojakaasujärjestelmää sekä siihen olennaisesti liittyviä kansainvälisiä sääntöjä ja määräyksiä. Lisäksi työssä käydään läpi öljykuljetusten historiaa sekä palamisen teoriaa, jotta ymmärretään, miksi suojakaasujärjestelmää tarvitaan.
Tutkimuksessa tuotiin esiin suojakaasujärjestelmän toiminta ja laitteiston rakenne sekä asiaan liittyvät kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) sopimukset soveltuvin osin. Lähteinä työssä käytettiin alan kirjallisuutta, IMO:n sopimuksia ja internet-lähteitä, joista on saatu muun muassa osa kuvamateriaaleista.
Työssä käytiin läpi suojakaasujärjestelmän käyttöönottoon johtaneet syyt. Itse järjestelmän toiminta on kuvattu yksittäisten laitteiden osalta. Laitteiston käyttö ja huolto laivalla on kansi- ja konehenkilöstön yhteistoimintaa. Koko henkilökunnan on hyvä ymmärtää, miten suojakaasujärjestelmä toimii, miksi se on rakennettu juuri kyseisellä tavalla ja mitä on otettava huomioon, jotta laitteistoa voidaan käyttää turvallisesti.