Lukion kurssien kustannuslaskenta. : Case: Hyvinkään Sveitsin lukio
Hietala, Maria (2010)
Hietala, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea Hyvinkään Sveitsin lukion kurssi- ja opiskelijakohtaiset kustannukset. Lukio tarvitsee tietoja kustannuksistaan hyvin erilaisiin tarkoituksiin, mutta tämän tutkimuksen laskelmien tarkoitus oli nimenomaan auttaa hinnoittelussa, kun kursseja tai opiskelupaikkoja kursseille myydään toisten oppilaitosten opiskelijoille.
Kustannuslaskennassa on tärkeää vertailla erilaisia laskentatapoja ja hinnoittelumalleja, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman luotettavat ja oikeaa tarkoitusta palvelevat. Tämän vuoksi myös tässä tutkimuksessa käsiteltiin erilaisia tapoja jakaa ja luokitella kustannuksia hinnoittelulaskelmien pohjaksi. Tutkimuksessa tarkastellaan yleisesti ja teoreettisesta näkökulmasta kustannuslaskennassa käytettäviä lähestymistapoja sekä malleja ja sovelletaan näitä käytännön tasolla kyseisessä tapauksessa. Pohjamateriaalina oli Sveitsin lukion vuoden 2008 tilinpäätöstiedot.
Käytettävissä olevan materiaalin pohjalta tulokseksi saatiin lukion kursseille hinta, jota voidaan pitää järkevänä sen käyttötarkoitus huomioiden. Loppupäätelmissä todettiin, ettei varsinaisesti käyttöön otettavia hintoja kannata perustaa ainoastaan tilinpäätöstietojen pohjalta laskettuihin tuloksiin, mutta tutkimus luo kuitenkin hyvän pohjan tarkemmille hinnoittelulaskelmille, joita voitaisiin tehdä, kun käyttöön saataisiin laajempi materiaali.
Kustannuslaskennassa on tärkeää vertailla erilaisia laskentatapoja ja hinnoittelumalleja, jotta tuloksista saataisiin mahdollisimman luotettavat ja oikeaa tarkoitusta palvelevat. Tämän vuoksi myös tässä tutkimuksessa käsiteltiin erilaisia tapoja jakaa ja luokitella kustannuksia hinnoittelulaskelmien pohjaksi. Tutkimuksessa tarkastellaan yleisesti ja teoreettisesta näkökulmasta kustannuslaskennassa käytettäviä lähestymistapoja sekä malleja ja sovelletaan näitä käytännön tasolla kyseisessä tapauksessa. Pohjamateriaalina oli Sveitsin lukion vuoden 2008 tilinpäätöstiedot.
Käytettävissä olevan materiaalin pohjalta tulokseksi saatiin lukion kursseille hinta, jota voidaan pitää järkevänä sen käyttötarkoitus huomioiden. Loppupäätelmissä todettiin, ettei varsinaisesti käyttöön otettavia hintoja kannata perustaa ainoastaan tilinpäätöstietojen pohjalta laskettuihin tuloksiin, mutta tutkimus luo kuitenkin hyvän pohjan tarkemmille hinnoittelulaskelmille, joita voitaisiin tehdä, kun käyttöön saataisiin laajempi materiaali.