Hiljainen tieto nuorten jotamisessa rakennustyömaalla
Reinikainen, Asko (2010)
Reinikainen, Asko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615879
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä. Työni tavoitteena on selvittää ja tallentaa rakennusalan opettajien hiljaista tietoa nuorten johtamisesta rakennustyömaalla. Hiljainen tieto tarkoittaa kokemuksen kautta syntynyttä osaamista ja ammattitaitoa nuorten johtamisessa rakennustyömaalla.
Opinnäytetyöni on toteutukseltaan laadullinen, ja se on toteutettu kyselylomak-keella kesällä 2010. Kyselylomakkeet nuorten johtamisesta rakennusalalla lähetin kahdelletoista Kokkolan ammattiopiston opettajalle. Kyselyyn vastasi seitsemän opettajaa. Kyselyyni vastanneet opettajat ovat ammateiltaan insinöörejä ja rakennusmestareita. Kyselyn kysymykset liittyivät työturvallisuuteen, aikatauluun, laatuun, työergonomiaan ja kokemusperäiseen tietoon.
Kyselystä kävi ilmi, että hyvällä opettajalla on paljon rakennusalan työmaako-kemusta. Hän osaa itse tehdä, mitä opettaa. Rakennusalan työnjohtajan ja opettajan oma esimerkki on ensiarvoisen tärkeä opetettaessa työturvallisuutta ja työtapoja. Huomioitavaa on, että ennen kuin opettaja lähtee eläkkeelle, hä-nellä tulisi olla nuorempi opettaja mukana jonkin aikaa opissa, jotta rakennus-alan hiljainen tieto saadaan siirrettyä hänelle.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä. Työni tavoitteena on selvittää ja tallentaa rakennusalan opettajien hiljaista tietoa nuorten johtamisesta rakennustyömaalla. Hiljainen tieto tarkoittaa kokemuksen kautta syntynyttä osaamista ja ammattitaitoa nuorten johtamisessa rakennustyömaalla.
Opinnäytetyöni on toteutukseltaan laadullinen, ja se on toteutettu kyselylomak-keella kesällä 2010. Kyselylomakkeet nuorten johtamisesta rakennusalalla lähetin kahdelletoista Kokkolan ammattiopiston opettajalle. Kyselyyn vastasi seitsemän opettajaa. Kyselyyni vastanneet opettajat ovat ammateiltaan insinöörejä ja rakennusmestareita. Kyselyn kysymykset liittyivät työturvallisuuteen, aikatauluun, laatuun, työergonomiaan ja kokemusperäiseen tietoon.
Kyselystä kävi ilmi, että hyvällä opettajalla on paljon rakennusalan työmaako-kemusta. Hän osaa itse tehdä, mitä opettaa. Rakennusalan työnjohtajan ja opettajan oma esimerkki on ensiarvoisen tärkeä opetettaessa työturvallisuutta ja työtapoja. Huomioitavaa on, että ennen kuin opettaja lähtee eläkkeelle, hä-nellä tulisi olla nuorempi opettaja mukana jonkin aikaa opissa, jotta rakennus-alan hiljainen tieto saadaan siirrettyä hänelle.