Vanhemmuuden arviointimenetelmät lastensuojelulaitoksen vastaanotto- ja arviointiosatoilla
Pääskyvuori, Raija (2010)
Pääskyvuori, Raija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615875
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin miten osastolla sijoituksessa olevan lapsen vanhempien vanhemmuuden arviointia toteutetaan lastensuojelulaitoksen kolmella vastaanotto- ja arviointiosastolla. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten vanhemmuuden arviointia tuodaan esille vanhemmille.
Tavoitteena oli selvittää lastensuojelulaitoksen työntekijöiden työmenetelmiä ja millaista tukea he kaipaavat vanhemmuuden arviointiin. Lisäksi kartoitettiin missä vaiheessa, miten ja kuka työryhmän jäsenistä tuo esille vanhemmuuden arviointia osastolla sijoituksessa olevien lasten vanhemmille.
Tutkimus on laadullinen. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu lastensuojelusta, vanhemmuuden osatekijöistä, vuorovaikutuksesta, lastensuojelun työmenetelmistä sekä arvioinnista työmenetelmänä.
Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tavoitteena oli luoda mahdollisimman monipuolinen kuva vanhemmuuden arviointiin käytettävistä työmenetelmistä osastoilla moniammatillisessa työryhmässä. Tutkimukseen osallistui kymmenen lastensuojelulaitoksen työntekijää, jotka olivat ohjaajia, erityissosiaalityöntekijöitä ja psykologeja.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan vanhemmuuden arviointia tehtiin pääasiallisesti suoran ja välillisen havainnoinnin kautta. Havainnoinnin rinnalle voitaisiin tutkimustulosten mukaan tuoda selkeitä työmenetelmiä, jotka vahvistavat työntekijöiden näkemystä vanhemmuudesta sekä lisäävät vanhempien osallisuutta lapsen sijoitusprosessissa. Vuorovaikutus on sekä työväline että työnkohde työntekijöille.
Tutkimustulosten mukaan osastojen rakenteita tulee vahvistaa ja työmenetelmiä yhtenäistää. Henkilökunnan käyttöön tulee tehdä yhtenäinen kyselylomake tai keskustelupohja, joka tukee vanhempien kanssa käytävää keskustelua. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastaanotto- ja arviointiosastojen työmenetelmien kehittämiseen.
Tavoitteena oli selvittää lastensuojelulaitoksen työntekijöiden työmenetelmiä ja millaista tukea he kaipaavat vanhemmuuden arviointiin. Lisäksi kartoitettiin missä vaiheessa, miten ja kuka työryhmän jäsenistä tuo esille vanhemmuuden arviointia osastolla sijoituksessa olevien lasten vanhemmille.
Tutkimus on laadullinen. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu lastensuojelusta, vanhemmuuden osatekijöistä, vuorovaikutuksesta, lastensuojelun työmenetelmistä sekä arvioinnista työmenetelmänä.
Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tavoitteena oli luoda mahdollisimman monipuolinen kuva vanhemmuuden arviointiin käytettävistä työmenetelmistä osastoilla moniammatillisessa työryhmässä. Tutkimukseen osallistui kymmenen lastensuojelulaitoksen työntekijää, jotka olivat ohjaajia, erityissosiaalityöntekijöitä ja psykologeja.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan vanhemmuuden arviointia tehtiin pääasiallisesti suoran ja välillisen havainnoinnin kautta. Havainnoinnin rinnalle voitaisiin tutkimustulosten mukaan tuoda selkeitä työmenetelmiä, jotka vahvistavat työntekijöiden näkemystä vanhemmuudesta sekä lisäävät vanhempien osallisuutta lapsen sijoitusprosessissa. Vuorovaikutus on sekä työväline että työnkohde työntekijöille.
Tutkimustulosten mukaan osastojen rakenteita tulee vahvistaa ja työmenetelmiä yhtenäistää. Henkilökunnan käyttöön tulee tehdä yhtenäinen kyselylomake tai keskustelupohja, joka tukee vanhempien kanssa käytävää keskustelua. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastaanotto- ja arviointiosastojen työmenetelmien kehittämiseen.