Mielen hyvinvoinnin terveysteematunti 9.luokkalaisille
Ingraeus, Annika; Kääriä, Henna (2010)
Ingraeus, Annika
Kääriä, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen toimipisteen Kuitinmäki-hanketta. Hankkeen tavoitteena on lisätä yläkouluikäisten terveys- ja hyvinvointikäyttäytymistä sekä edistää opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä nuorten ohjaamisessa, tutkia ja kehittää nuorten ryhmäohjausta. Lisäksi tavoitteena on tuottaa työvälineitä nuorten ryhmäohjaukseen, kehittää motivointimenetelmiä, ylläpitää ja vahvistaa nuorten terveyttä ja hyvinvointia suojaavia tekijöitä sekä tuottaa tietoa nuorten terveyskäyttäytymisen ohjauksen eri muodoista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin pitämällä terveysteematunti, jonka aiheena oli mielen hyvinvointi. Terveysteematunti pidettiin Kuitinmäen koululla 1. - 2.11.2010 viidelle Kuitinmäen yläkoulun 9.luokalle. Luokassa oli keskimäärin noin 20 oppilasta. Tunti sisälsi lämmittelyvaiheen, toiminnallisen vaiheen, jakamisvaiheen ja arviointivaiheen. Toiminnallisessa vaiheessa tehtiin ryhmä- ja pariharjoituksia.
Tavoitteena oli terveyskasvatuksen muodossa tehdä konkreettisesti nuorille tutuksi, mitä voimavaroilla tarkoitetaan ja auttaa nuoria tunnistamaan omia voimavarojaan ja selviyty-misenkeinoja. Tarkoituksena oli lisätä nuorten koherenssia, omaa elämänhallintaa arjen tasolla ja kehittää nuorten terveyden lukutaitoa. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli saada harjoitusta ryhmäohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin. Laajempana eettisenä tavoitteena työssä oli lisätä nuorten elämänhallintaa, edistää mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä masennusta.
Arviointi tapahtui oppilailta saadun kirjallisen palautteen ja päivän aikana tapahtuneen ha-vainnoinnin avulla. Opinnäytetyöntekijät kehittyivät prosessin aikana ryhmän ohjaustaidoissa ja nuorten kanssa työskentelyssä. Oppilaat kokivat terveysteematunnin kokonaisuudessaan hyväksi ja hyödylliseksi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin pitämällä terveysteematunti, jonka aiheena oli mielen hyvinvointi. Terveysteematunti pidettiin Kuitinmäen koululla 1. - 2.11.2010 viidelle Kuitinmäen yläkoulun 9.luokalle. Luokassa oli keskimäärin noin 20 oppilasta. Tunti sisälsi lämmittelyvaiheen, toiminnallisen vaiheen, jakamisvaiheen ja arviointivaiheen. Toiminnallisessa vaiheessa tehtiin ryhmä- ja pariharjoituksia.
Tavoitteena oli terveyskasvatuksen muodossa tehdä konkreettisesti nuorille tutuksi, mitä voimavaroilla tarkoitetaan ja auttaa nuoria tunnistamaan omia voimavarojaan ja selviyty-misenkeinoja. Tarkoituksena oli lisätä nuorten koherenssia, omaa elämänhallintaa arjen tasolla ja kehittää nuorten terveyden lukutaitoa. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli saada harjoitusta ryhmäohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin. Laajempana eettisenä tavoitteena työssä oli lisätä nuorten elämänhallintaa, edistää mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä masennusta.
Arviointi tapahtui oppilailta saadun kirjallisen palautteen ja päivän aikana tapahtuneen ha-vainnoinnin avulla. Opinnäytetyöntekijät kehittyivät prosessin aikana ryhmän ohjaustaidoissa ja nuorten kanssa työskentelyssä. Oppilaat kokivat terveysteematunnin kokonaisuudessaan hyväksi ja hyödylliseksi.