Brändin & mainosmateriaalin luominen Motivus- kuntokeskuksille
Parts, Mariann (2010)
Parts, Mariann
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615790
Tiivistelmä
Mainoksia on joka puolella ympärillämme. Mainoksista suurin osa jää meiltä näkemättä. Ihminen huomaa vain häntä kiinnostavat ja koskettavat mainokset. Haastavassa mainonnan maailmassa yrityksen tulee ymmärtää valitun kohderyhmän kuluttajakäyttäytyminen herättääkseen mainoksilla heidän huomio. Jokaisen ihmisen ostosvalinta perustuu tarpeeseen, jonka yritys on luonut hänelle tuotetta tai palvelua kohtaan. Tarpeen muodostumisen taustalla ovat ihmisluonne ja hänen sisäiset ja ulkoiset ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Yrityksen tulee ymmärtää kohderyhmänsä tarpeet ja siihen vaikuttavat tekijät pystyäkseen luomaan kysyntää omalle tuotteelleen tai palvelulleen.
Kasvaneen kysynnän vuoksi kuntokeskuksia on Suomeen tullut viime vuosien aikana runsas määrä. Kilpailu kuntoilevista asiakkaista on suuri. Asiakkaat ovat valveutuneita kuntokeskuksien välisestä kovasta kilpailusta ja tietävät, että heidän asiakkuudestaan kilpaillaan verisesti. Useimmat kuntokeskukset ovat tästä syystä ajautuneet epätoivoiseen hintakilpailuun. Hintakilpailulla on haittapuolensa. Hintakilpailuun ajautuneiden kuntokeskuksien keskeiseksi ongelmaksi on koitunut asiakkaiden riippumattomuus ja epäuskollisuus niitä kohtaan. Asiakkaat eivät tiedä, mitä kuntokeskukset lupaavat hinnan lisäksi. Hinta ei tuo toivottua lisäarvoa asiakkaalle.
Kuntokeskuksien konkreettiset palveluerot ovat pienet ja erottuminen tapahtuu pitkälti luomalla mielikuvia asiakkaille. Mielikuvat liittyvät olennaisesti brändiin. Brändi on mielikuvien ja kokemusten summa. Vahvan brändin avulla erotutaan kilpailijoista ja luvataan asiakkaalle kilpailijoita enemmän. Ihmiset tunnistavat brändin ja haluavat olla osa sitä. Vahvan brändin luoneet kuntokeskukset omaavat uskolliset asiakkuudet.
Työllä oli kaksi tavoitetta, ensiksi selvitettiin, kuinka tunnettuja Motivus- kuntokeskukset ovat ihmisille. Tunnettuuden tutkiminen suoritetaan kvantitatiivisena eli kyselytutkimuksena sa-tunnaisesti valituille ihmisille (n=80). Tutkimusongelmana on Motivus- kuntokeskuksien tunnettuus. Toiseksi, tutkimustulosten perusteella rakennettiin Motivus- brändi. Tavoitteena oli rakentaa Motivus- brändi tuoden lisäarvoa asiakkaalle brändilupauksella ja saaden hänet sitoutumaan Motivus- kuntokeskuksiin.
Keskeisenä osana brändin luomisen prosessia kuuluu brändin mainonta, joka on näkyvin osa yrityksen toimintaa ja toimii kysynnän luojana. Tutkimustulosten pohjalta rakennettiin brän-dikonseptin mukainen mainosmateriaali ja suunniteltiin mainosten aikataulu. Brändikonseptin mukaisella mainonnalla pyritään pois hintakilpailusta ja kilpailemaan brändilupauksella. Mai-nosten tavoitteena on luoda Motivus- brändille tunnettuutta, kiinnostusta ja pysyviä asiakkuuksia.
Kasvaneen kysynnän vuoksi kuntokeskuksia on Suomeen tullut viime vuosien aikana runsas määrä. Kilpailu kuntoilevista asiakkaista on suuri. Asiakkaat ovat valveutuneita kuntokeskuksien välisestä kovasta kilpailusta ja tietävät, että heidän asiakkuudestaan kilpaillaan verisesti. Useimmat kuntokeskukset ovat tästä syystä ajautuneet epätoivoiseen hintakilpailuun. Hintakilpailulla on haittapuolensa. Hintakilpailuun ajautuneiden kuntokeskuksien keskeiseksi ongelmaksi on koitunut asiakkaiden riippumattomuus ja epäuskollisuus niitä kohtaan. Asiakkaat eivät tiedä, mitä kuntokeskukset lupaavat hinnan lisäksi. Hinta ei tuo toivottua lisäarvoa asiakkaalle.
Kuntokeskuksien konkreettiset palveluerot ovat pienet ja erottuminen tapahtuu pitkälti luomalla mielikuvia asiakkaille. Mielikuvat liittyvät olennaisesti brändiin. Brändi on mielikuvien ja kokemusten summa. Vahvan brändin avulla erotutaan kilpailijoista ja luvataan asiakkaalle kilpailijoita enemmän. Ihmiset tunnistavat brändin ja haluavat olla osa sitä. Vahvan brändin luoneet kuntokeskukset omaavat uskolliset asiakkuudet.
Työllä oli kaksi tavoitetta, ensiksi selvitettiin, kuinka tunnettuja Motivus- kuntokeskukset ovat ihmisille. Tunnettuuden tutkiminen suoritetaan kvantitatiivisena eli kyselytutkimuksena sa-tunnaisesti valituille ihmisille (n=80). Tutkimusongelmana on Motivus- kuntokeskuksien tunnettuus. Toiseksi, tutkimustulosten perusteella rakennettiin Motivus- brändi. Tavoitteena oli rakentaa Motivus- brändi tuoden lisäarvoa asiakkaalle brändilupauksella ja saaden hänet sitoutumaan Motivus- kuntokeskuksiin.
Keskeisenä osana brändin luomisen prosessia kuuluu brändin mainonta, joka on näkyvin osa yrityksen toimintaa ja toimii kysynnän luojana. Tutkimustulosten pohjalta rakennettiin brän-dikonseptin mukainen mainosmateriaali ja suunniteltiin mainosten aikataulu. Brändikonseptin mukaisella mainonnalla pyritään pois hintakilpailusta ja kilpailemaan brändilupauksella. Mai-nosten tavoitteena on luoda Motivus- brändille tunnettuutta, kiinnostusta ja pysyviä asiakkuuksia.