Oppiva-hanke verkostoissa : Arvioinnin kohteena tavoitteiden toteutuminen ja toiminnan juurruttaminen
Ollikainen, Sirpa; Virtanen, Johanna (2010)
Ollikainen, Sirpa
Virtanen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615780
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Kriminaalihuollon tukisäätiön (KRITS) Oppiva-hankkeelle, joka on osa säätiön kehittämistoimintaa. KRITSin kehittämistoiminta pyrkii edistämään asiakkaidensa asemaa ja palveluita yhteiskunnassa sekä kehittämään omaa toimintaansa yhdyskuntaseuraamustyön asiakkaille tukipalveluita tarjoavana säätiönä. Oppiva hanke on suunnattu vangeille ja muille rikostaustaisille asiakkaille, joilla on luki- ja oppimisvaikeuksia. Hankkeen tavoitteena on tunnistaa ja kartoittaa asiakkaiden oppimisvaikeuksia ja luoda niitä huomioonottavia kun-toutuspolkuja vankilasta vapauteen. Lisäksi tavoitteena on pysähdyttää asiakkaat sekä hänen ympärillään työskentelevät tahot oppimisvaikeusproblematiikan äärelle ja sekä kehittää toi-mintamalleja vähentämään oppimisvaikeuksista aiheutuvaa haittaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan rikollisuuteen ja syrjäytymiseen johtavia syitä, joista yksi voi olla oppimisvaikeus. Lisäksi viitekehys muodostuu rikollisuuteen vaikuttavista kuntouttavista keinoista, moniammatillisesta yhteistyöstä, verkostoista sekä hankkeen juurrut-tamisen haasteista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen arvioiva tutkielma. Aineiston keruu tutkielmassa tapahtui haas-tatteluilla, joiden pohjana käytettiin teemahaastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin yksilö-haastatteluina ja niitä oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat olivat Oppiva-hankkeen yhteistyökumppaneita. Kolme näistä oli hankkeessa asiantuntijaroolissa olevia, ja loput viisi ovat tehneet konkreettisesti asiakastyötä vankiloissa ja yhdyskuntaseuraamustoimistoissa. Tutkielman tulokset muodostuivat haastattelijoiden kertomista kokemuksista ja näkemyksistä. Tarkoituksena oli arvioida Oppiva-hankkeen tavoitteiden ja juurtumisen toteutumista ja toiminnan jatkumisen edellytyksiä hankkeen yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Hanketta aktiivisesti toteuttamassa olleiden yhteistyökumppaneiden mielipiteiden ja käytännössä koettujen asioiden esille tuominen oli tutkielman arvioinnin lähtökohtana.
Haastateltavat kokivat hankkeen hyödyllisenä ja kohderyhmälle tärkeänä. Oppimisvaikeutta pidettiin uutena ja merkittävänä asiana toimintaympäristöissä, joissa hanketta päästiin to-teuttamaan. Tuloksena voidaan todeta, että yhteistyökumppaneiden näkemysten mukaan hanke nosti esille tärkeän ajankohtaisen asian, jonka tulisi näkyä jokapäiväisessä työskentelyssä vankien ja rikostaustaisten kanssa. Työntekijät pitivät hankkeen tavoitteiden toteutumista pääsääntöisesti hyvänä. Hankkeen juurtuminen sekä toiminnan jatkuminen koettiin onnistuneen heikommin, jonka vuoksi jatkoa pidettiin epävarmana. Oppimisvaikeuksista tulisi puhua ja tiedottaa yhteiskunnallisella tasolla, jotta oppimisvaikeuksien kanssa elävät ihmiset huomioitaisiin erityistarpeineen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan rikollisuuteen ja syrjäytymiseen johtavia syitä, joista yksi voi olla oppimisvaikeus. Lisäksi viitekehys muodostuu rikollisuuteen vaikuttavista kuntouttavista keinoista, moniammatillisesta yhteistyöstä, verkostoista sekä hankkeen juurrut-tamisen haasteista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen arvioiva tutkielma. Aineiston keruu tutkielmassa tapahtui haas-tatteluilla, joiden pohjana käytettiin teemahaastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin yksilö-haastatteluina ja niitä oli yhteensä kahdeksan. Kaikki haastateltavat olivat Oppiva-hankkeen yhteistyökumppaneita. Kolme näistä oli hankkeessa asiantuntijaroolissa olevia, ja loput viisi ovat tehneet konkreettisesti asiakastyötä vankiloissa ja yhdyskuntaseuraamustoimistoissa. Tutkielman tulokset muodostuivat haastattelijoiden kertomista kokemuksista ja näkemyksistä. Tarkoituksena oli arvioida Oppiva-hankkeen tavoitteiden ja juurtumisen toteutumista ja toiminnan jatkumisen edellytyksiä hankkeen yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Hanketta aktiivisesti toteuttamassa olleiden yhteistyökumppaneiden mielipiteiden ja käytännössä koettujen asioiden esille tuominen oli tutkielman arvioinnin lähtökohtana.
Haastateltavat kokivat hankkeen hyödyllisenä ja kohderyhmälle tärkeänä. Oppimisvaikeutta pidettiin uutena ja merkittävänä asiana toimintaympäristöissä, joissa hanketta päästiin to-teuttamaan. Tuloksena voidaan todeta, että yhteistyökumppaneiden näkemysten mukaan hanke nosti esille tärkeän ajankohtaisen asian, jonka tulisi näkyä jokapäiväisessä työskentelyssä vankien ja rikostaustaisten kanssa. Työntekijät pitivät hankkeen tavoitteiden toteutumista pääsääntöisesti hyvänä. Hankkeen juurtuminen sekä toiminnan jatkuminen koettiin onnistuneen heikommin, jonka vuoksi jatkoa pidettiin epävarmana. Oppimisvaikeuksista tulisi puhua ja tiedottaa yhteiskunnallisella tasolla, jotta oppimisvaikeuksien kanssa elävät ihmiset huomioitaisiin erityistarpeineen.