Isovanhemmat ja lapset joulutunnelmissa : Vuorovaikutuksen havainnointia leikkien lomassa
Haiko, Anne; Huhtaviita, Eija (2010)
Haiko, Anne
Huhtaviita, Eija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515682
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Haiko, Anne & Huhtaviita, Eija. Isovanhemmat ja lapset joulutunnelmissa. Vuorovaikutuksen havainnointia leikkien lomassa. Pori, syksy 2010, 54 s., kuusi liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, vanhusten suuntautumisvaihtoehto/lasten ja nuorten suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida lasten ja isovanhempien välistä vuorovaikutusta sosiaalipsykologian näkökulmasta. Tavoitteena oli saada isovanhemmat osallistumaan ja samalla tutkia minkälaista vuorovaikutusta kohderyhmien välillä ilmeni.
Aineiston keräämiseen käytettiin osallistuvaa ja systemaattista havainnointia, jossa apuna käytettiin videointia. Prosessi alkoi yhteistyökumppaneiden tapaamisesta, heidän toiveidensa huomioimisesta päätyen yhteiseen toimintatuokioon.
Toimintatuokioiden aikana havainnoitiin runsaasti vuorovaikutusta kohderyhmien välillä. Isovanhemmat ja lapset käyttivät kommunikoinnissaan sekä sanallista että sanatonta eli ilmeisiin ja eleisiin perustuvaa viestintää.
Tutkimuksessa saatiin tulos, että lasten ja isovanhempien välillä oli tapahtuman aikana runsaasti vuorovaikutusta. Vuorovaikutusta esiintyi runsaammin kohderyhmien yhteisten leikkien aikana. Lasten esiintyessä vuorovaikutus perustui lähinnä ilmeisiin ja eleisiin perustuvaan vuorovaikutukseen.
Avainsanat: isovanhemmat, lapset, sosiaalipsykologia, vuorovaikutus, havainnointi, toimintatuokio, tutkimus, toiminnalinen opinnäytetyö, videokuvaus
Haiko, Anne & Huhtaviita, Eija. Isovanhemmat ja lapset joulutunnelmissa. Vuorovaikutuksen havainnointia leikkien lomassa. Pori, syksy 2010, 54 s., kuusi liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, vanhusten suuntautumisvaihtoehto/lasten ja nuorten suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida lasten ja isovanhempien välistä vuorovaikutusta sosiaalipsykologian näkökulmasta. Tavoitteena oli saada isovanhemmat osallistumaan ja samalla tutkia minkälaista vuorovaikutusta kohderyhmien välillä ilmeni.
Aineiston keräämiseen käytettiin osallistuvaa ja systemaattista havainnointia, jossa apuna käytettiin videointia. Prosessi alkoi yhteistyökumppaneiden tapaamisesta, heidän toiveidensa huomioimisesta päätyen yhteiseen toimintatuokioon.
Toimintatuokioiden aikana havainnoitiin runsaasti vuorovaikutusta kohderyhmien välillä. Isovanhemmat ja lapset käyttivät kommunikoinnissaan sekä sanallista että sanatonta eli ilmeisiin ja eleisiin perustuvaa viestintää.
Tutkimuksessa saatiin tulos, että lasten ja isovanhempien välillä oli tapahtuman aikana runsaasti vuorovaikutusta. Vuorovaikutusta esiintyi runsaammin kohderyhmien yhteisten leikkien aikana. Lasten esiintyessä vuorovaikutus perustui lähinnä ilmeisiin ja eleisiin perustuvaan vuorovaikutukseen.
Avainsanat: isovanhemmat, lapset, sosiaalipsykologia, vuorovaikutus, havainnointi, toimintatuokio, tutkimus, toiminnalinen opinnäytetyö, videokuvaus