Tietojärjestelmän käyttöönottomenetelmät asiantuntijaorganisaatiossa sekä Microsoft Business Contact Manager -järjestelmän koekäyttöönotto
Salmi, Tuija (2010)
Salmi, Tuija
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys tietojärjestelmistä ja niiden käyttöönottomenetelmistä sekä toteuttaa Microsoft Business Contact Manager (BCM) -järjestelmän koekäyttöönotto- projekti teoriatietoihin pohjautuen valittuja käytänteitä soveltaen toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyössä selvitetään tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmiä sekä asiakkuudenhallintajärjestelmän määritelmä. Työssä tarkastellaan kahta tietojärjestelmien käyttöönottoon liittyvää tutkimusta lähemmin. Näitä tutkimustuloksia hyödynnettiin BCM-tietojärjestelmän koekäyttöönotossa. Käyttöönottokoulutuksessa sovellettiin ketterää projektinhallintamenetelmää niiltä osin kuin se sopi organisaation tarpeisiin. BCM-järjestelmän käyttöönotto toteutettiin kokeiluna tietylle henkilöstöryhmälle vuoden 2010 syksyllä. Järjestelmän käyttöönottokokemuksia kerättiin reilun kahden koekäyttökuukauden jälkeen haastattelemalla koekäyttöryhmää. Selvitys tietojärjestelmistä ja niiden käyttöönottomenetelmistä tehtiin kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin pohjautuen. BCM-järjestelmän käyttöönottokokemukset kerättiin henkilöhaastatteluiden avulla.
Työn tuloksena on selvitys tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmistä ja BCM-järjestelmän koekäyttöönotto toimeksiantajan tarpeiden ja selvityksen perusteella valittujen käyttöönottomenetelmien mukaisesti. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että tietojärjestelmien käyttöönottaminen on ihmiskeskeinen ja monimutkainen prosessi, johon organisaatioiden täytyy varautua tietojärjestelmien hankinnassa. BCM-järjestelmän koekäyttöönottokokemukset analysoitiin, jonka jälkeen koekäyttöä päätettiin jatkaa vuoden 2010 loppuun sekä ottaa järjestelmä sen jälkeen tuotannolliseen käyttöön organisaatiossa.
Opinnäytetyössä selvitetään tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmiä sekä asiakkuudenhallintajärjestelmän määritelmä. Työssä tarkastellaan kahta tietojärjestelmien käyttöönottoon liittyvää tutkimusta lähemmin. Näitä tutkimustuloksia hyödynnettiin BCM-tietojärjestelmän koekäyttöönotossa. Käyttöönottokoulutuksessa sovellettiin ketterää projektinhallintamenetelmää niiltä osin kuin se sopi organisaation tarpeisiin. BCM-järjestelmän käyttöönotto toteutettiin kokeiluna tietylle henkilöstöryhmälle vuoden 2010 syksyllä. Järjestelmän käyttöönottokokemuksia kerättiin reilun kahden koekäyttökuukauden jälkeen haastattelemalla koekäyttöryhmää. Selvitys tietojärjestelmistä ja niiden käyttöönottomenetelmistä tehtiin kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin pohjautuen. BCM-järjestelmän käyttöönottokokemukset kerättiin henkilöhaastatteluiden avulla.
Työn tuloksena on selvitys tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmistä ja BCM-järjestelmän koekäyttöönotto toimeksiantajan tarpeiden ja selvityksen perusteella valittujen käyttöönottomenetelmien mukaisesti. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että tietojärjestelmien käyttöönottaminen on ihmiskeskeinen ja monimutkainen prosessi, johon organisaatioiden täytyy varautua tietojärjestelmien hankinnassa. BCM-järjestelmän koekäyttöönottokokemukset analysoitiin, jonka jälkeen koekäyttöä päätettiin jatkaa vuoden 2010 loppuun sekä ottaa järjestelmä sen jälkeen tuotannolliseen käyttöön organisaatiossa.