Punaisen Piipun Kievarin tunnettuus : Kotileipomo Siiskonen Oy
Räisänen, Miia; Manninen, Mari (2010)
Räisänen, Miia
Manninen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515498
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli selvittää Kotileipomo Siiskonen Oy:n Punaisen Piipun Kievarin tunnettuutta. Kotileipomo Siiskonen Oy:n palvelut ovat uudistuneet ja laajentuneet kesällä 2009 yrityksen avatessa Punaisen Piipun Kievarin valtatie 5 varrelle. Uusissa tiloissa on leipomon myymälän lisäksi ravintola, jossa tarjotaan erilaisia ruokakokonaisuuksia. Tutkimusongelmana on Punaisen Piipun Kievarin tunnettuuden selvittäminen ja tarkoituksena on kasvattaa sen näkyvyyttä, asiakasmäärää ja myyntiä.
Opinnäytetyössä käsittelemme yrityskuvaa ja tunnettuutta sekä markkinoinnin eri kilpailukeinoja. Markkinointiviestintäluvussa käymme läpi eri markkinointiviestinnän keinoja.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö Punaisen Piipun Kievarin tunnettuuden lisäämiseksi. Työssä käymme läpi yrityksessä kerätyt asiakastyytyväisyyskyselyt, joista saamme tietää asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä. Punaisen Piipun Kievarin tunnettuutta selvitettiin haastattelemalla ohikulkijoita Mikkelissä ja Juvalla. Haastattelumenetelmänä käytimme strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua. Tulosten perusteella jaoimme kuluttajat yritykselle tärkeimpiin kohderyhmiin ja teimme yritykselle ehdotuksia markkinointisuunnitelmaan vuodelle 2011. Markkinointisuunnitelma tehdään, koska yrityksellä ei ole olemassa sellaista. Siitä yritykselle selviää, mitä markkinointitoimenpiteitä voidaan tehdä, milloin niitä voidaan tehdä ja arvio niiden kustannuksista tai mistä niiden kustannukset aiheutuvat.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden ja haastattelujen perusteella voidaan todeta, että Kotileipomo Siiskosella on vahva tunnettuus alueella, mutta asiakkailla ei ole tarpeeksi tietoa Punaisen Piipun Kievarin nimestä ja sen palveluista. Yleisesti asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä Punaisen Piipun Kievariin sen omaleimaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyössä käsittelemme yrityskuvaa ja tunnettuutta sekä markkinoinnin eri kilpailukeinoja. Markkinointiviestintäluvussa käymme läpi eri markkinointiviestinnän keinoja.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö Punaisen Piipun Kievarin tunnettuuden lisäämiseksi. Työssä käymme läpi yrityksessä kerätyt asiakastyytyväisyyskyselyt, joista saamme tietää asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä. Punaisen Piipun Kievarin tunnettuutta selvitettiin haastattelemalla ohikulkijoita Mikkelissä ja Juvalla. Haastattelumenetelmänä käytimme strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua. Tulosten perusteella jaoimme kuluttajat yritykselle tärkeimpiin kohderyhmiin ja teimme yritykselle ehdotuksia markkinointisuunnitelmaan vuodelle 2011. Markkinointisuunnitelma tehdään, koska yrityksellä ei ole olemassa sellaista. Siitä yritykselle selviää, mitä markkinointitoimenpiteitä voidaan tehdä, milloin niitä voidaan tehdä ja arvio niiden kustannuksista tai mistä niiden kustannukset aiheutuvat.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden ja haastattelujen perusteella voidaan todeta, että Kotileipomo Siiskosella on vahva tunnettuus alueella, mutta asiakkailla ei ole tarpeeksi tietoa Punaisen Piipun Kievarin nimestä ja sen palveluista. Yleisesti asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä Punaisen Piipun Kievariin sen omaleimaisuuden vuoksi.