Top Management - Verkkosuunnittelu osana yrityksen markkinointia
Vuorinen, Johanna (2010)
Vuorinen, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on web-suunnittelun merkitys osana yrityksestä syntyvää kokonaisvaikutelmaa. Asiakkaana on kaksi rinnakkaista ITC-alan yhtiötä: Top Management System Oy ja TMS Business Partners Oy. Aikaisemmin nopeana projektina tehty käyttöliittymäulkoasu sekä logosuunnittelu toimivat lähtökohtana graafiselle suunnittelutyölle. Opinnäytteessä samaa konseptia sovelletaan laajemmin web-sivustojen ja yritysten omien tunnuksien suunnittelussa.
Tutkimuksessa analysoidaan käyttäjäkokemuksen vaikuttamismahdollisuuksia sekä yritysmarkkinoinnin ominaispiirteitä suhteessa kuluttajamarkkinointiin. Samalla pohditaan myös Internetin ja painetun median eroja markkinointityökaluina. Kosketuspinta -teorialla viitataan siihen, että vaikka web-sivustot ja yritystunnukset ovat vain osa brändiä, on niillä suuri vaikutus yrityksen kokonaiskuvaan ja sitä kautta sen maineeseen ja menestykseen.
Aihetta lähestytään työssä alan kirjallisuutta tutkien ja pohtien myös suunnittelijan intuitiivisia ratkaisuja. Kirjallisessa osassa pohditaan verkkoympäristön etuja ja haittoja, ja mietitään myös verkkosuunnittelun soveltamismahdollisuuksia painotuotteisiin.
Tutkimuksessa analysoidaan käyttäjäkokemuksen vaikuttamismahdollisuuksia sekä yritysmarkkinoinnin ominaispiirteitä suhteessa kuluttajamarkkinointiin. Samalla pohditaan myös Internetin ja painetun median eroja markkinointityökaluina. Kosketuspinta -teorialla viitataan siihen, että vaikka web-sivustot ja yritystunnukset ovat vain osa brändiä, on niillä suuri vaikutus yrityksen kokonaiskuvaan ja sitä kautta sen maineeseen ja menestykseen.
Aihetta lähestytään työssä alan kirjallisuutta tutkien ja pohtien myös suunnittelijan intuitiivisia ratkaisuja. Kirjallisessa osassa pohditaan verkkoympäristön etuja ja haittoja, ja mietitään myös verkkosuunnittelun soveltamismahdollisuuksia painotuotteisiin.