Skapar lojalitetsprogram kundlojalitet? : En fallstudie av S-förmånskortet
Wesander, Nicole (2010)
Wesander, Nicole
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415402
Tiivistelmä
Företag har allt mer börja använda sig av någon form av lojalitetsprogram, med hjälp av lojalitetsprogrammet vill företaget att deras kunder blir lojala kunder genom att de köper oftare och mera. Är det ett lojalitetsprogram den rätta faktorn som skapar kundlojalitet? Syftet med detta examensarbete är att ta reda på företagets synvinkel på ifall lojalitetsprogram skapar kundlojalitet. S-förmånskortet är lojalitetsprogrammet som undersöks i denna undersökning eftersom S-förmånskortet hör till många olika ämnesgrupper inom S-gruppen har jag avgränsat denna undersökning att jag undersöker mat och dagligvaruhandeln och café och restaurang verksamheten. Undersökningen har gjorts i form av en kvalitativ metod. Datainsamlingen skede via personliga intervjuer, personerna som intervjuades jobbar alla inom S-gruppen med olika arbetsuppgifter och på olika ställen. På basen av denna undersökning kan man konstatera att s-förmånskortet skapar kundlojalitet bland ägarkunderna. Eftersom denna undersökning undersökte endast ett case är det svårt att generalisera detta resultat. Companies have started to use more some form of loyalty programs, companies want that a loyalty program would help customers to become more loyal by buying more and often. Is a loyalty program the right factor that creates customer loyalty? The purpose with this thesis is to find out the company’s perspective if loyalty programs create customer loyalty. S-benefit card is the loyalty program which is investigated in this study because the S-benefit card belongs to a variety of topics within the S-group; I have limited this study that I investigate food and grocery stores and café and restaurant business. The investiga-tion has been made in a form of a qualitative approach. The data collection stage through personal interviews, the persons who were interviewed are working in S-group with vari-ous tasks and in different places. Based on this study can we see that S-benefit card cre-ates customer loyalty among the customer-owners. Since this study examined only one case, it is difficult to generalize this result.