Moraen käyttäjäkeskeinen käyttöohje : Case: Logica
Lindblad, Niko (2010)
Lindblad, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä projekti, jossa suunnitellaan käyttäjäkeskeinen käyttöohje Morae käytettävyystutkimusohjelmistolle (versio 3.1.1). Logican käytettävyysasiantuntijat ovat käyttöohjeen pääasiallinen käyttäjäryhmä.
Käyttäjäkeskeisen käyttöohjeen suunnittelemiseksi ei ole tarjolla montaa kirjallista lähdettä, joten tässä opinnäytetyössä suurin osa informaatiosta kerättiin kuudelta Logican käytettävyysasiantuntijalta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Menetelmäksi oli alun perin tarkoitettu henkilökohtainen haastattelu, mutta johtuen haastateltavien kiireisestä aikataulusta menetelmäksi vaihdettiin kysely. Kaikki henkilöt pääkäyttäjäryhmästä vastasivat kyselyyn. Kyselyn tuloksista selvisi Moraen käyttötilanteet, yleisimmät ongelmat ja toiveita liittyen dokumentin muotoon ja sisältöön.
Käyttöohje suunniteltiin Microsoft Word –dokumentiksi, koska käyttäjien mukaan dokumenttia on helpompi muokata ja jakaa, jos se sijoitetaan User Experience –tiimin SharePoint-sivustolle. Myöhemmin käyttöohje voidaan siirtää tiimin wiki-alustalle. Suurin osa käyttäjien kokemista ongelmista koski Morae Recorder –sovellusta, joten käyttöohje suunniteltiin Morae Recorderin asetusten valmistelemiseksi käytettävyystestausprojekteja varten.
Pääkäyttäjäryhmän käyttäjät tulevat arviomaan valmistunutta käyttöohjetta työtehtäviensä yhteydessä. Palautetta kerätään dokumentin käytöstä ja mahdollisista käytön ongelmista. Kun palaute on analysoitu, voidaan dokumenttiin tehdä tarvittavat lisäykset ja korjaukset. Myöhemmin käyttöohje päivitetään Moraen uudempien versioiden mukaiseksi.
Käyttöohjeen suunnittelu oli erittäin mielenkiintoinen ja kasvattava kokemus. Ohjeen hyödyllisyys selvitetään myöhemmin saatavan käyttäjäpalautteen avulla, kun ohjetta testataan käytännössä.
Käyttäjäkeskeisen käyttöohjeen suunnittelemiseksi ei ole tarjolla montaa kirjallista lähdettä, joten tässä opinnäytetyössä suurin osa informaatiosta kerättiin kuudelta Logican käytettävyysasiantuntijalta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Menetelmäksi oli alun perin tarkoitettu henkilökohtainen haastattelu, mutta johtuen haastateltavien kiireisestä aikataulusta menetelmäksi vaihdettiin kysely. Kaikki henkilöt pääkäyttäjäryhmästä vastasivat kyselyyn. Kyselyn tuloksista selvisi Moraen käyttötilanteet, yleisimmät ongelmat ja toiveita liittyen dokumentin muotoon ja sisältöön.
Käyttöohje suunniteltiin Microsoft Word –dokumentiksi, koska käyttäjien mukaan dokumenttia on helpompi muokata ja jakaa, jos se sijoitetaan User Experience –tiimin SharePoint-sivustolle. Myöhemmin käyttöohje voidaan siirtää tiimin wiki-alustalle. Suurin osa käyttäjien kokemista ongelmista koski Morae Recorder –sovellusta, joten käyttöohje suunniteltiin Morae Recorderin asetusten valmistelemiseksi käytettävyystestausprojekteja varten.
Pääkäyttäjäryhmän käyttäjät tulevat arviomaan valmistunutta käyttöohjetta työtehtäviensä yhteydessä. Palautetta kerätään dokumentin käytöstä ja mahdollisista käytön ongelmista. Kun palaute on analysoitu, voidaan dokumenttiin tehdä tarvittavat lisäykset ja korjaukset. Myöhemmin käyttöohje päivitetään Moraen uudempien versioiden mukaiseksi.
Käyttöohjeen suunnittelu oli erittäin mielenkiintoinen ja kasvattava kokemus. Ohjeen hyödyllisyys selvitetään myöhemmin saatavan käyttäjäpalautteen avulla, kun ohjetta testataan käytännössä.