Imago- ja tunnettuustutkimus Matka-Viitalalle
Lahtela, Hanne (2010)
Lahtela, Hanne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415369
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkatoimisto Matka-Viitalan imagoa ja tunnettuutta Loimaalla ja sen lähikunnissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka auttaa toimeksiantajaa kehittämään markkinointiaan ja palvelujaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Matkatoimistojen tunnettuus ja imago vaikuttavat hyvin paljon siihen, mistä toimistosta seuraava matka ostetaan. Loimaalla Matkatoimisto Matka-Viitalan suurimpana kilpailijana on Fm Tours, jonka myyntiartikkeleita ovat myös sekä seuramatkat että henkilökohtaisesti räätälöidyt matkat.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset Loimaan seudun asukkaat. Tutkimus oli luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Loimaan torilla toripäivinä kesällä 2010. Tutkimukseen hyväksyttyjä lomakkeita oli yhteensä 200.
Tutkimustulokset osoittivat, että mielikuvat Matkatoimisto Matka-Viitalasta ovat varsin myönteisiä. Lähes puolet vastaajista olivat olleet Matka-Viitalan asiakkaina. Kehitysehdotuksia tuli vain vähän.Vastanneet kertoivat olleensa niin tyytyväisiä palveluun, etteivät keksi mitään kehitettävää. Matkatoimistoa pidettiin erityisesti luotettavana ja asiakaspalvelun tasoa hyvänä. Vastanneista 74 prosenttia tiesi Matka-Viitalan nimeltä ja 67 prosenttia tiesi matkatoimiston sijainnin. Tutkimusmateriaalia kerätessä matkatoimisto oli toiminut Loimaalla yhdeksän kuukautta.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset Loimaan seudun asukkaat. Tutkimus oli luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Loimaan torilla toripäivinä kesällä 2010. Tutkimukseen hyväksyttyjä lomakkeita oli yhteensä 200.
Tutkimustulokset osoittivat, että mielikuvat Matkatoimisto Matka-Viitalasta ovat varsin myönteisiä. Lähes puolet vastaajista olivat olleet Matka-Viitalan asiakkaina. Kehitysehdotuksia tuli vain vähän.Vastanneet kertoivat olleensa niin tyytyväisiä palveluun, etteivät keksi mitään kehitettävää. Matkatoimistoa pidettiin erityisesti luotettavana ja asiakaspalvelun tasoa hyvänä. Vastanneista 74 prosenttia tiesi Matka-Viitalan nimeltä ja 67 prosenttia tiesi matkatoimiston sijainnin. Tutkimusmateriaalia kerätessä matkatoimisto oli toiminut Loimaalla yhdeksän kuukautta.