Esikoulutoimintaa Swazimaassa
Kippo, Niina; Mohell, Heta (2010)
Kippo, Niina
Mohell, Heta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415368
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mohell, Heta & Kippo, Niina. Esikoulutoimintaa Swazimaassa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2010, 77 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa swazimaalaisesta varhaiskasvatuksesta. Tavoitteena oli luoda kuva siitä, millaista esikoulutoimintaa Swazimaassa on sekä selvittää esikoulujen välisiä samankaltaisuuksia ja eroja. Opinnäytetyö on suunnattu ensisijaisesti monikulttuurisessa työssä tai lasten parissa toimiville henkilöille.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen aineistonkeruumenetelminä käytimme teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelimme swazimaalaisten esikoulujen työntekijöitä keväällä 2010. Haastattelujen teemat olivat esikoulun käytännöt, toiminnan periaatteet, opetus sekä voimavarat ja haasteet. Havainnoimme esikoulujen toimintaa ja oppimisympäristöä toimintaan kuitenkaan itse osallistumatta. Analysoimme aineiston sisällönanalyysia käyttäen.
Esikoulujen välillä oli yhtäläisyyksiä ja eroja. Esikoulujen väliset yhtäläisyyden korostuivat arvoissa, arjen kulussa, lapsinäkemyksessä ja esikouluympäristön turvallisuudessa sekä ilmapiirissä. Niitä esiintyi myös lastentarhanopettajien pätevyyksissä, yhteistyössä vanhempien kanssa, opetussuunnitelman käytössä ja opetettavissa aineissa. Esikoulujen väliset erot korostuivat palveluntuottajissa, esikoulumaksuissa, työntekijöiden ja lasten määrissä, ympäristöissä, voimavaroissa ja haasteissa.
Swazimaassa on erityyppisiä esikouluja, mutta tutkimuksemme esikoulujen välillä oli kuitenkin enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Yhtäläisyydet ja erot tuovat esiin vaihteluita tutkimuksemme esikoulujen laaduissa. Swazimaan yhteiskunnallinen tilanne heijastui esikoulujen toimintaan.
Asiasanat: Swazimaa, varhaiskasvatus, esikoulu, kvalitatiivinen tutkimus.
Mohell, Heta & Kippo, Niina. Esikoulutoimintaa Swazimaassa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2010, 77 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa swazimaalaisesta varhaiskasvatuksesta. Tavoitteena oli luoda kuva siitä, millaista esikoulutoimintaa Swazimaassa on sekä selvittää esikoulujen välisiä samankaltaisuuksia ja eroja. Opinnäytetyö on suunnattu ensisijaisesti monikulttuurisessa työssä tai lasten parissa toimiville henkilöille.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen aineistonkeruumenetelminä käytimme teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelimme swazimaalaisten esikoulujen työntekijöitä keväällä 2010. Haastattelujen teemat olivat esikoulun käytännöt, toiminnan periaatteet, opetus sekä voimavarat ja haasteet. Havainnoimme esikoulujen toimintaa ja oppimisympäristöä toimintaan kuitenkaan itse osallistumatta. Analysoimme aineiston sisällönanalyysia käyttäen.
Esikoulujen välillä oli yhtäläisyyksiä ja eroja. Esikoulujen väliset yhtäläisyyden korostuivat arvoissa, arjen kulussa, lapsinäkemyksessä ja esikouluympäristön turvallisuudessa sekä ilmapiirissä. Niitä esiintyi myös lastentarhanopettajien pätevyyksissä, yhteistyössä vanhempien kanssa, opetussuunnitelman käytössä ja opetettavissa aineissa. Esikoulujen väliset erot korostuivat palveluntuottajissa, esikoulumaksuissa, työntekijöiden ja lasten määrissä, ympäristöissä, voimavaroissa ja haasteissa.
Swazimaassa on erityyppisiä esikouluja, mutta tutkimuksemme esikoulujen välillä oli kuitenkin enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Yhtäläisyydet ja erot tuovat esiin vaihteluita tutkimuksemme esikoulujen laaduissa. Swazimaan yhteiskunnallinen tilanne heijastui esikoulujen toimintaan.
Asiasanat: Swazimaa, varhaiskasvatus, esikoulu, kvalitatiivinen tutkimus.