Kuvaajana elokuvan esituotannossa : Työvälineitä ennakkosuunnitteluun
Jaakkola, Tuomas (2010)
Jaakkola, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415366
Tiivistelmä
Tässä lopputyössä käsittelen elokuvan ennakkosuunnittelua kuvaajan näkökulmasta. Käyn läpi joitakin suunnittelun apuvälineitä, sekä huomioitavia seikkoja, joita olen kohdannut kuvatessani elokuvia. Tämä kirjallinen työ pohjautuu kuvaamaani lopputyöelokuvaan Pompeijin viimeiset päivät, mutta se sisältää myös käytännön kokemusta muista elokuvista, joissa olen toiminut myös muissa kuin kuvaajan tehtävissä.
Työn tarkoituksena on antaa näkökulma siitä työstä, jota kuvaaja joutuu tekemään ennen kuvauksia, millä välineillä hän voi kommunikoida työryhmän kanssa, miksi kommunikointi on tärkeää, miten tekniset sekä taiteelliset valinnat (ilmaisu ja budjetti) vaikuttavat tuotantoon ja myös käsitellä pintapuolisesti sitä, miten teknisillä valinnoilla voidaan vaikuttaa ilmaisuun.
Työn tuloksia voi käyttää mm. aloittelevien elokuva-alan opiskelijoiden oppimateriaalina, jotta he saavat teoreettisen käsityksen siitä, miksi kattava ennakkosuunnittelu on tärkeää elokuvatuotannon onnistumiseksi ja mitä heidän on ennakkosuunnittelussa otettava huomioon.
Työn tarkoituksena on antaa näkökulma siitä työstä, jota kuvaaja joutuu tekemään ennen kuvauksia, millä välineillä hän voi kommunikoida työryhmän kanssa, miksi kommunikointi on tärkeää, miten tekniset sekä taiteelliset valinnat (ilmaisu ja budjetti) vaikuttavat tuotantoon ja myös käsitellä pintapuolisesti sitä, miten teknisillä valinnoilla voidaan vaikuttaa ilmaisuun.
Työn tuloksia voi käyttää mm. aloittelevien elokuva-alan opiskelijoiden oppimateriaalina, jotta he saavat teoreettisen käsityksen siitä, miksi kattava ennakkosuunnittelu on tärkeää elokuvatuotannon onnistumiseksi ja mitä heidän on ennakkosuunnittelussa otettava huomioon.