Tunnetaitoryhmä lastenpsykiatrisella kuntoutusosastolla
Ritamaa, Maria; Suojanen, Riikka (2010)
Ritamaa, Maria
Suojanen, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415357
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu tunnetaitoryhmään joka pidettiin lastenpsykiatrisella kuntoutusosastolla keväällä 2010. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miten tunnetaitoryhmä tukee haasteellisten lasten tunteiden tunnistamista ja tunteiden ilmaisua. Tutkimuksen tarkoitus oli tarjota kuntoutusosaston lapsille keinoja tunteiden tunnistamiseen, ilmaisuun ja käsittelemiseen, jotta he voivat kehittää sosiaalisia vuorovaikutustaitojaan. Opinnäytetyö sisältää toiminnallisen ja kirjallisen osuuden.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka perustuu empiiriseen havainnointiin. Tutkimuksen materiaali koostuu havaintopäiväkirjastamme, joka kirjoitettiin tunnetaitoryhmän aikana. Tunnetaitoryhmässä käytettiin toiminnallisia menetelmiä, joiden toimivuutta tunnetaitoihin liittyen havainnoitiin.
Teoriaosuus esittelee opinnäytetyöhömme liittyvät käsitteet: tunteet, tunneälyn, tunnekasvatuksen ja sosioemotionaalisen kehityksen. Teoriaosuus sisältää myös tunnetaitoryhmän ohjaajan sosiaalipedagogisia lähtökohtia.
Tämä opinnäytetyö esittelee, mitkä menetelmät olivat hyödyllisiä käsiteltäessä tunnetaitoja haasteellisten lasten kanssa. Opinnäytetyössä reflektoimme myös omaa toimintaamme ohjaajina ja toivomme, että se antaa hyviä neuvoja niille, jotka haluaisivat ohjata tunnetaitoryhmiä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka perustuu empiiriseen havainnointiin. Tutkimuksen materiaali koostuu havaintopäiväkirjastamme, joka kirjoitettiin tunnetaitoryhmän aikana. Tunnetaitoryhmässä käytettiin toiminnallisia menetelmiä, joiden toimivuutta tunnetaitoihin liittyen havainnoitiin.
Teoriaosuus esittelee opinnäytetyöhömme liittyvät käsitteet: tunteet, tunneälyn, tunnekasvatuksen ja sosioemotionaalisen kehityksen. Teoriaosuus sisältää myös tunnetaitoryhmän ohjaajan sosiaalipedagogisia lähtökohtia.
Tämä opinnäytetyö esittelee, mitkä menetelmät olivat hyödyllisiä käsiteltäessä tunnetaitoja haasteellisten lasten kanssa. Opinnäytetyössä reflektoimme myös omaa toimintaamme ohjaajina ja toivomme, että se antaa hyviä neuvoja niille, jotka haluaisivat ohjata tunnetaitoryhmiä.