KUULUUKO IHMISEN ÄÄNI? : Sosiaalisen tilinpidon pilotointi Pohjois-Uudenmaan työvoiman palvelukeskuksen Way-hankkeessa
Vepsäläinen, Elina (2010)
Vepsäläinen, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415329
Tiivistelmä
Vepsäläinen, Elina. Kuuluuko ihmisen ääni? Sosiaalisen tilinpidon pilotointi Pohjois-Uudenmaan työvoiman palvelukeskuksen Way-hankkeessa. Järvenpää, syksy 2010, 80 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimustehtävä oli sosiaalisen tilinpitoprosessin käynnistäminen Pohjois-Uudenmaan työvoiman palvelukeskuksen Way-hankkeessa. Tehtävä rajattiin alkuvaiheessa asiakkaan näkökulmaan, koska koko sosiaalinen tilinpito on laaja kokonaisuus. Lisätavoite oli kehittää, pilotoida ja suunnitella mittareita, joilla arvioidaan Way-hankkeen sosiaalisten tavoitteiden toteutumista.
Tutkimusmateriaali kerättiin Way:n työntekijäkokouksista, yhteistyötahojen kokouksista ja asiakkaiden kanssa keskustelemalla. Lisäksi materiaalia kerättiin aiheeseen liittyviltä Internet sivuilta, konsultoimalla asiantuntijoita ja ammatti¬kirjallisuudesta. Hyvinkään kaupungin sekä Way-hankkeen raportit olivat tärkeitä lähteitä materiaalin keräämisessä.
Tämä opinnäytetyö koostuu produktiosta ja raportista. Produktio sisältää sosiaalisen tilinpidon suunnitelman, alku- ja loppukyselyn, ohjeistuksen case-kuvausten keräämiseen sekä ohjeet muiden tietojen keräämiseen. Raportti on kuvaus sosiaalisen tilinpidon mallista, tutkimusympäristöstä sekä sosiaalisen tilinpidon pilotoinnista Way-hankkeessa.
Sosiaalinen tilinpito on ajankohtainen useissa sosiaalisesti työllistävissä organisaatioissa, koska vaikutusten arviointimenetelmiä tarvitaan työn näkyväksi tekemisessä. Asiakkaan kokemat sosiaaliset hyödyt eivät näy tilastoissa ja taloudellisissa mittareissa, joten täytyy löytää vaihtoehtoisia tapoja saada ne näkyväksi. Ihmisen kokemus on ainutlaatuinen, mutta kokemukset ovat usein myös kollektiivisia ja niitä voidaan mitata sosiaalisen tilinpidon viitekehyksen menetelmillä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimustehtävä oli sosiaalisen tilinpitoprosessin käynnistäminen Pohjois-Uudenmaan työvoiman palvelukeskuksen Way-hankkeessa. Tehtävä rajattiin alkuvaiheessa asiakkaan näkökulmaan, koska koko sosiaalinen tilinpito on laaja kokonaisuus. Lisätavoite oli kehittää, pilotoida ja suunnitella mittareita, joilla arvioidaan Way-hankkeen sosiaalisten tavoitteiden toteutumista.
Tutkimusmateriaali kerättiin Way:n työntekijäkokouksista, yhteistyötahojen kokouksista ja asiakkaiden kanssa keskustelemalla. Lisäksi materiaalia kerättiin aiheeseen liittyviltä Internet sivuilta, konsultoimalla asiantuntijoita ja ammatti¬kirjallisuudesta. Hyvinkään kaupungin sekä Way-hankkeen raportit olivat tärkeitä lähteitä materiaalin keräämisessä.
Tämä opinnäytetyö koostuu produktiosta ja raportista. Produktio sisältää sosiaalisen tilinpidon suunnitelman, alku- ja loppukyselyn, ohjeistuksen case-kuvausten keräämiseen sekä ohjeet muiden tietojen keräämiseen. Raportti on kuvaus sosiaalisen tilinpidon mallista, tutkimusympäristöstä sekä sosiaalisen tilinpidon pilotoinnista Way-hankkeessa.
Sosiaalinen tilinpito on ajankohtainen useissa sosiaalisesti työllistävissä organisaatioissa, koska vaikutusten arviointimenetelmiä tarvitaan työn näkyväksi tekemisessä. Asiakkaan kokemat sosiaaliset hyödyt eivät näy tilastoissa ja taloudellisissa mittareissa, joten täytyy löytää vaihtoehtoisia tapoja saada ne näkyväksi. Ihmisen kokemus on ainutlaatuinen, mutta kokemukset ovat usein myös kollektiivisia ja niitä voidaan mitata sosiaalisen tilinpidon viitekehyksen menetelmillä.