Ostokäyttäytyminen ja kestävä kehitys : case: euromarket kotka
Mattila, Maarit (2010)
Mattila, Maarit
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, kuinka Euromarketin asiakkaat ottavat huomioon kestävän kehityksen ruokaostoksissaan. Ympäristöasiat ovat nousseet jo-kaisen kuluttajan tietoisuuteen viimevuosina, ja tutkimuksessa otettiin selville, kuinka kuluttajat edesauttavat ympäristöä omalla ostokäyttäytymisellään.
Teoriaosassa käsitellään kestävää kehitystä käsitteenä, keskitytään Reilun kaupan – ja luomutuotteisiin sekä vihreään – ja ekosähköön. Työssä tarkastellaan myös globaalisuutta ja sitä, mitä tarkoittaa, kun tuote on kestävän kehityksen mukainen. Teoriassa otetaan myös huomioon kuluttajan ostokäyttäytyminen ja se, miltä ostokäyttäytyminen näyttää tulevaisuudessa, ja käydään läpi, mitä vaiheita ostokäyttäytymiseen kuuluu.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustuu Euromarketissa tehtyyn asiakaskyselyyn, jossa saatiin selville miten asiakkaat Euromarketissa ottivat huomioon ympäristöön liittyvät asiat. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja niistä otettiin esille kohdat, joissa vastauksissa oli eniten poikkeavuuksia tai vastaukset olivat muuten mielenkiintoa herättäviä. Kyselyn vastaukset olivat kokonaisuudessaan positiivisia. Vastauksia tuli odotettua enemmän, ja vastauksista sai hyvän käsityksen siitä, miten Euromarketin asiakkaat ottavat kestävän kehityksen huomioon ostoksissaan. Tuloksista kävi ilmi, että Euromarketin asiakkaat ostavat Reilun kaupan- ja luomutuotteita kiitettävästi ja ottavat ympäristön huomioon ostoskassivalintaa tehdessään.
Teoriaosassa käsitellään kestävää kehitystä käsitteenä, keskitytään Reilun kaupan – ja luomutuotteisiin sekä vihreään – ja ekosähköön. Työssä tarkastellaan myös globaalisuutta ja sitä, mitä tarkoittaa, kun tuote on kestävän kehityksen mukainen. Teoriassa otetaan myös huomioon kuluttajan ostokäyttäytyminen ja se, miltä ostokäyttäytyminen näyttää tulevaisuudessa, ja käydään läpi, mitä vaiheita ostokäyttäytymiseen kuuluu.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustuu Euromarketissa tehtyyn asiakaskyselyyn, jossa saatiin selville miten asiakkaat Euromarketissa ottivat huomioon ympäristöön liittyvät asiat. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja niistä otettiin esille kohdat, joissa vastauksissa oli eniten poikkeavuuksia tai vastaukset olivat muuten mielenkiintoa herättäviä. Kyselyn vastaukset olivat kokonaisuudessaan positiivisia. Vastauksia tuli odotettua enemmän, ja vastauksista sai hyvän käsityksen siitä, miten Euromarketin asiakkaat ottavat kestävän kehityksen huomioon ostoksissaan. Tuloksista kävi ilmi, että Euromarketin asiakkaat ostavat Reilun kaupan- ja luomutuotteita kiitettävästi ja ottavat ympäristön huomioon ostoskassivalintaa tehdessään.