Näöntutkimukset optikon työssä : Kyselytutkimus optikoille
Mattila, Katja; Riuttala, Taru (2010)
Mattila, Katja
Riuttala, Taru
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415323
Tiivistelmä
Optisen alan kilpailu on kiristynyt viime vuosina voimakkaasti. Alalle on tullut uusia ketjuja, jotkut ovat yhdistäneet toimintojaan ja osa ketjuista on lopettanut toimintansa. Kiristynyt kilpailu näkyy työn tehostumisena ja jopa näöntutkimukseen käytettävien aikojen lyhenemisenä joissakin optikkoliikkeissä.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää muuan muassa näöntutkimukseen käytettävissä oleva aika. Kiinnostuksen kohteena oli myös selvittää, millainen yhteys näöntutkimukseen käytettävissä olevalla ajalla on näöntutkimuksen sisältöön. Tärkeää oli myös selvittää, kokevatko optikot tekevänsä työnsä hyvin ja pystyvänsä tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua kiireisessäkin työympäristössä.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus Suomessa työskenteleville optikoille. Aineisto kerättiin pääasiassa sähköisesti Zef-kyselynä. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja siihen pystyi vastaamaan myös postitse. Vastaajia oli yhteensä 247, joista 241 osallistui kyselyyn sähköisesti ja 6 postitse. Analysoimme aineiston käyttämällä SPSS 17.0 for Windows - ohjelmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että näöntutkimukseen käytettävä aika oli lyhentynyt osassa optikkoliikkeistä viime vuosien aikana. Suurin osa vastaajista oli kuitenkin tyytyväinen käytettävissä olevaan aikaan. Toisaalta osa vastaajista joutui kiirehtimään näöntutkimuksissa. Näöntutkimukseen käytetään yleensä 20–30 minuuttia. Tutkimustuloksista ja avoimista kommenteista saatu yleisvaikutelma oli pääasiassa positiivinen, mutta negatiivisiakin asioita työelämästä nousi esille.
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää muuan muassa näöntutkimukseen käytettävissä oleva aika. Kiinnostuksen kohteena oli myös selvittää, millainen yhteys näöntutkimukseen käytettävissä olevalla ajalla on näöntutkimuksen sisältöön. Tärkeää oli myös selvittää, kokevatko optikot tekevänsä työnsä hyvin ja pystyvänsä tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua kiireisessäkin työympäristössä.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus Suomessa työskenteleville optikoille. Aineisto kerättiin pääasiassa sähköisesti Zef-kyselynä. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja siihen pystyi vastaamaan myös postitse. Vastaajia oli yhteensä 247, joista 241 osallistui kyselyyn sähköisesti ja 6 postitse. Analysoimme aineiston käyttämällä SPSS 17.0 for Windows - ohjelmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että näöntutkimukseen käytettävä aika oli lyhentynyt osassa optikkoliikkeistä viime vuosien aikana. Suurin osa vastaajista oli kuitenkin tyytyväinen käytettävissä olevaan aikaan. Toisaalta osa vastaajista joutui kiirehtimään näöntutkimuksissa. Näöntutkimukseen käytetään yleensä 20–30 minuuttia. Tutkimustuloksista ja avoimista kommenteista saatu yleisvaikutelma oli pääasiassa positiivinen, mutta negatiivisiakin asioita työelämästä nousi esille.