Yhtä matkaa myyjäksi
Santonen, Riikka (2010)
Santonen, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415296
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään työpaikkaohjaajan roolia ja tehtäviä oppisopimuskoulutuksessa. Kuvailun kohteena on Helmimeri-niminen mikroyritys, jossa on opiskelija suorittamassa myynnin ammattitutkintoa.
Työn tarkoituksena oli selvittää ryhmässä syntyvää tutkivan oppimisen mallia ja jaetun asiantuntijuuden kehittymistä kaikkien oppiessa ja opettaessa. Siinä kerrotaan oppisopimuksesta koulutusmuotona ja myynnin ammattitutkinnon sisällöstä sekä opiskelijan henkilökohtaisesta opintosuunnitelmasta. Lisäksi kuvaillaan työpaikkaa oppimisympäristönä, sekä ohjaajan taustaa ja käyttöteoriaa.
Työ tehtiin, jotta kyseisen yrityksen työpaikkaohjaaja voisi pätevämmin toimia tehtävässään. Selvittämällä oppisopimuskoulutuksen ja erityisesti kyseessä olevan myynnin ammattitutkinnon sisältöä ja eri toimijoiden rooleja voitiin parantaa ohjaajan ymmärrystä asiasta.
Ammattiin johtavan oppisopimuskoulutuksen tavoitteena on näyttötutkinto, jonka sisältö ja sanasto ovat asiaa tuntemattomalle vaikeaselkoisia. Tämän työn kautta niihin pystyi perehtymään syvällisesti.
Tuloksia voi soveltaa erityisesti mikroyrityksiin, joiden erityispiirteitä ei ole juurikaan käsitelty oppisopimuskoulutusta käsittelevässä kirjallisuudessa tai koulutuksen järjestäjien materiaaleissa. Tulokset auttavat toivottavasti työpaikkaohjaajan työn kehittämisessä eteenpäin.
Työn tarkoituksena oli selvittää ryhmässä syntyvää tutkivan oppimisen mallia ja jaetun asiantuntijuuden kehittymistä kaikkien oppiessa ja opettaessa. Siinä kerrotaan oppisopimuksesta koulutusmuotona ja myynnin ammattitutkinnon sisällöstä sekä opiskelijan henkilökohtaisesta opintosuunnitelmasta. Lisäksi kuvaillaan työpaikkaa oppimisympäristönä, sekä ohjaajan taustaa ja käyttöteoriaa.
Työ tehtiin, jotta kyseisen yrityksen työpaikkaohjaaja voisi pätevämmin toimia tehtävässään. Selvittämällä oppisopimuskoulutuksen ja erityisesti kyseessä olevan myynnin ammattitutkinnon sisältöä ja eri toimijoiden rooleja voitiin parantaa ohjaajan ymmärrystä asiasta.
Ammattiin johtavan oppisopimuskoulutuksen tavoitteena on näyttötutkinto, jonka sisältö ja sanasto ovat asiaa tuntemattomalle vaikeaselkoisia. Tämän työn kautta niihin pystyi perehtymään syvällisesti.
Tuloksia voi soveltaa erityisesti mikroyrityksiin, joiden erityispiirteitä ei ole juurikaan käsitelty oppisopimuskoulutusta käsittelevässä kirjallisuudessa tai koulutuksen järjestäjien materiaaleissa. Tulokset auttavat toivottavasti työpaikkaohjaajan työn kehittämisessä eteenpäin.