Lyhytelokuvat käsikirjoittajaopiskelijan käyntikorttina työelämään Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta : Käsikirjoitusprosessi lyhytelokuvien tuotannossa: auteur-toimintamalli vs. triangeli-malli
Toivo, Taneli (2010)
Toivo, Taneli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315235
Tiivistelmä
Tämän tutkintotyön tarkoituksena on pohtia auteur-toimintakulttuurin vaikutusta Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun lyhytelokuvatuotantoihin. Käsittelen aihetta tuotanto-koordinaattorin ja käsikirjoittajan näkökulmasta. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö. Tuotantoina käsittelen viittä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun lyhytelokuvaa, jossa työn tekijä toimi tuotantokoordinaattorina.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee elokuvatuotannossa käytössä olevaa kahta käsikirjoituksen toimintamallia. Teoriaosassa perehdytään lähemmin auteur-toimintakulttuuriin ja triangeli-malliin, joista ensimmäinen on käytössä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun lyhytelokuvatuotannoissa ja jälkimmäinen yleisimmin Suomen elokuvatuotannossa.
Opinnäytetyön runkona olen käyttänyt alan kirjallisuutta sekä omia kokemuksiani toimiessani tuotantokoordinaattorina sekä käsikirjoittajana Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun eri tuotannoissa. Työssä vertaillaan Suomen elokuva-alalla hyvin usein käytettyä triangeli-mallia ja auteur-mallia käsikirjoittajan ja tuotantokoordinaattorin näkökulmasta.
Mielestäni koulun käytössä oleva auteur-toimintakulttuuri ei vie toivottuun päämäärään koulun lyhytelokuvatuotannoissa. Auteur-toimintakulttuurissa yhdellä ihmisellä on liikaa päätösvaltaa ja näkökulma jää näin kapeaksi. Suosittelen käyttämään koulussamme elokuva-alalla suosittua käsikirjoitus-triangeli-mallia, koska siinä ryhmätyön merkitys kasvaa ja jokainen tuo oman osaamisalueensa projektiin. Lisäksi tämä käsikirjoitus triangeli-malli vastaa paremmin työelämän haasteeseen.
Asiasanat: Käsikirjoittaja, käsikirjoitus, auteur, lyhytelokuva
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee elokuvatuotannossa käytössä olevaa kahta käsikirjoituksen toimintamallia. Teoriaosassa perehdytään lähemmin auteur-toimintakulttuuriin ja triangeli-malliin, joista ensimmäinen on käytössä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun lyhytelokuvatuotannoissa ja jälkimmäinen yleisimmin Suomen elokuvatuotannossa.
Opinnäytetyön runkona olen käyttänyt alan kirjallisuutta sekä omia kokemuksiani toimiessani tuotantokoordinaattorina sekä käsikirjoittajana Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun eri tuotannoissa. Työssä vertaillaan Suomen elokuva-alalla hyvin usein käytettyä triangeli-mallia ja auteur-mallia käsikirjoittajan ja tuotantokoordinaattorin näkökulmasta.
Mielestäni koulun käytössä oleva auteur-toimintakulttuuri ei vie toivottuun päämäärään koulun lyhytelokuvatuotannoissa. Auteur-toimintakulttuurissa yhdellä ihmisellä on liikaa päätösvaltaa ja näkökulma jää näin kapeaksi. Suosittelen käyttämään koulussamme elokuva-alalla suosittua käsikirjoitus-triangeli-mallia, koska siinä ryhmätyön merkitys kasvaa ja jokainen tuo oman osaamisalueensa projektiin. Lisäksi tämä käsikirjoitus triangeli-malli vastaa paremmin työelämän haasteeseen.
Asiasanat: Käsikirjoittaja, käsikirjoitus, auteur, lyhytelokuva