Sinä päätät - me mahdollistamme : Asiakaslähtöisyys kehitysvammatyöntekijän näkökulmasta
Kukkula, Terhi (2010)
Kukkula, Terhi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315224
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyttä pidetään yleisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa itsestään selvänä periaatteena. Kukaan ei kiellä myöskään kehitysvammatyössä sen merkityksellisyyttä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kehitysvammatyöntekijöiden subjektiivisia käsityksiä asiakaslähtöisyydestä ja sen käytännön toteuttamisesta Eteva kuntayhtymän asumispalveluissa. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakaslähtöisyyttä yleisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa ja kehitysvammatyötä. Tuloksissa kuvataan työntekijöiden näkemyksiä asiakaslähtöisyydestä ja sen toteuttamisesta kehitysvammatyössä.
Tutkimuspyyntö lähetettiin 1005 Etevan työntekijälle toukokuussa 2010. Teoriasta nousseiden teemojen mukaan tutkimuspyyntölomakkeeseen oli koottu avustavia kysymyksiä, joiden oletettiin helpottavan vastaamista, mutta jotka eivät olleet lainkaan sitovia. Vastaukset pyydettiin vapaamuotoisina kirjoitelmina. Oman näkemyksensä asiakaslähtöisyydestä tuotti määräaikaan mennessä 9 työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus on kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten perusteella kehitysvammatyöntekijät kokevat asiakaslähtöisyyden periaatteen ja toteuttamisen erittäin tärkeänä työssään. Asiakaslähtöisyys ymmärretään mahdollistamiseksi, asiakkaiden kunnioittamiseksi sekä asiakkaiden oman persoonan esille tuomiseksi. Asiakaslähtöisyyttä toteutetaan arjessa antamalla asiakkaille mahdollisuus valintoihin itseään koskevissa asioissa ja osallistamalla asiakkaita yhteisön toimintaan. Asiakaslähtöisyyden toteuttamista täysipainoisesti estää resurssipulasta johtuva kiire ja henkilökunnan vaihtuvuus. Lisäksi työntekijöiden asenne ja motivaation puute vaikuttavat asiakaslähtöisyyden toteuttamiseen arjessa.
Tutkimuspyyntö lähetettiin 1005 Etevan työntekijälle toukokuussa 2010. Teoriasta nousseiden teemojen mukaan tutkimuspyyntölomakkeeseen oli koottu avustavia kysymyksiä, joiden oletettiin helpottavan vastaamista, mutta jotka eivät olleet lainkaan sitovia. Vastaukset pyydettiin vapaamuotoisina kirjoitelmina. Oman näkemyksensä asiakaslähtöisyydestä tuotti määräaikaan mennessä 9 työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus on kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten perusteella kehitysvammatyöntekijät kokevat asiakaslähtöisyyden periaatteen ja toteuttamisen erittäin tärkeänä työssään. Asiakaslähtöisyys ymmärretään mahdollistamiseksi, asiakkaiden kunnioittamiseksi sekä asiakkaiden oman persoonan esille tuomiseksi. Asiakaslähtöisyyttä toteutetaan arjessa antamalla asiakkaille mahdollisuus valintoihin itseään koskevissa asioissa ja osallistamalla asiakkaita yhteisön toimintaan. Asiakaslähtöisyyden toteuttamista täysipainoisesti estää resurssipulasta johtuva kiire ja henkilökunnan vaihtuvuus. Lisäksi työntekijöiden asenne ja motivaation puute vaikuttavat asiakaslähtöisyyden toteuttamiseen arjessa.