Hur kan vi kommunicera effektivare inom vår organisation? : Utformning av en intern kommunikationsplan för Yrkesinstitutet Prakticum
Harf, Jeanette (2010)
Harf, Jeanette
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315220
Tiivistelmä
Intern kommunikation är en förutsättning för att en organisation skall kunna bedriva verksamhet. Genom en öppen kommunikation mellan ledning och medarbetare om mål och visioner kan man snabbare och effektivare också nå dem. Kommunikation uppstår när en sändare förmedlar ett budskap till en mottagare och en dialog uppstår mellan dem. Dialogen kan te sig på många olika sätt och beror på flera olika faktorer i processen.
Examensarbetet har gjorts på uppdrag av Yrkesinstitutet Prakticum, en andra stadiets yrkesutbildare i Nyland. Syftet med uppdraget är att utarbeta en modell hur personalen effektivare skall kommunicera med varandra. I teorierna diskuteras bl.a. ansvarsroller, kommunikation vid förändringar, kommunikation om mål, visioner och värderingar samt hinder i kommunikation.
Med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra stycken utvalda medarbetare har jag undersökt nuläget och personalens önskemål inom kommunikationsfrågor. Resultatet av examensarbetet är en kommunikationsplan riktad till organisationens kollegium som ett dynamiskt arbetsdokument.
Kommunikationsplanen innehåller riktlinjer angående organisationens officiella kommunikationskanaler med tillhörande ansvarspersoner och hur man effektivare kan få fram sitt budskap i organisationen. Förutom kommunikationskanalerna föreslår jag nya ansvarsroller och metoder för hur man kan utvärdera och utveckla processer av den interna kommunikationen. Internal communication is a prerequisite for the existence and operational efficiency of organisations. By using open communication between management and employees the organization can reach its goals and vision more efficiently. Communication occurs when a sender transmits a message to one or several recipients and when a dialogue is created. The dialogue can emerge in many different ways and it is dependent on several different factors in the process.
My thesis has been conducted as an assignment by Yrkesinstitutet Prakticum, which is a Swedishspeaking educational organization providing vocational training at the upper secondary level in the capital district in Finland. The purpose is to develop a model for how the staff at Prakticum more efficient can communicate with each other. In the theory chapter, I discuss among other things, organizational roles and areas of responsibility, communication in change, how one can communicate about the organizational goals, vision and values, and barriers of communication.
In my study, I have used a qualitative research method. I have interviewed four employees from Prakticum who all represent different departments and units in the organization. By using semistructured interviews I have investigated the opinions of the staff with regard to internal communication. As a result of the empirical evidence and the analysis of communication theories I have developed an internal communication plan for Prakticum.
The communication plan includes guidelines about the use of the official communication channels, persons responsible of communication and how the staff can more efficiently get their message through in the organization. In addition to communication channels, I suggest new responsibility roles and methods for how to develop and evaluate the processes of internal communication.
Examensarbetet har gjorts på uppdrag av Yrkesinstitutet Prakticum, en andra stadiets yrkesutbildare i Nyland. Syftet med uppdraget är att utarbeta en modell hur personalen effektivare skall kommunicera med varandra. I teorierna diskuteras bl.a. ansvarsroller, kommunikation vid förändringar, kommunikation om mål, visioner och värderingar samt hinder i kommunikation.
Med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra stycken utvalda medarbetare har jag undersökt nuläget och personalens önskemål inom kommunikationsfrågor. Resultatet av examensarbetet är en kommunikationsplan riktad till organisationens kollegium som ett dynamiskt arbetsdokument.
Kommunikationsplanen innehåller riktlinjer angående organisationens officiella kommunikationskanaler med tillhörande ansvarspersoner och hur man effektivare kan få fram sitt budskap i organisationen. Förutom kommunikationskanalerna föreslår jag nya ansvarsroller och metoder för hur man kan utvärdera och utveckla processer av den interna kommunikationen.
My thesis has been conducted as an assignment by Yrkesinstitutet Prakticum, which is a Swedishspeaking educational organization providing vocational training at the upper secondary level in the capital district in Finland. The purpose is to develop a model for how the staff at Prakticum more efficient can communicate with each other. In the theory chapter, I discuss among other things, organizational roles and areas of responsibility, communication in change, how one can communicate about the organizational goals, vision and values, and barriers of communication.
In my study, I have used a qualitative research method. I have interviewed four employees from Prakticum who all represent different departments and units in the organization. By using semistructured interviews I have investigated the opinions of the staff with regard to internal communication. As a result of the empirical evidence and the analysis of communication theories I have developed an internal communication plan for Prakticum.
The communication plan includes guidelines about the use of the official communication channels, persons responsible of communication and how the staff can more efficiently get their message through in the organization. In addition to communication channels, I suggest new responsibility roles and methods for how to develop and evaluate the processes of internal communication.