Liikuntavammaisten huomioiminen Kalajoen matkailukeskuksessa
Salmela, Anne-Mari (2010)
Salmela, Anne-Mari
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315213
Tiivistelmä
Matkailua on harrastettu jo tuhansia vuosia. Matkailija haluaa vaihtelua arkipäivien rutiiniin ja tavoittelee elämyksiä. Matkailu lisääntyy edelleen kaikkialla maailmassa ja kaikenlaiset ihmiset matkailevat yhä enemmän. Ikääntyvien ihmisten ja eritavoin liikkumisesteisten matkailijoiden määrä kasvaa tulevaisuudessa. Esteettömäksi rakennettu toimintaympäristö luo puitteet onnistuneelle matkailukokemukselle, ei pelkästään liikuntavammaisille, vaan kaikille matkailijoille.
Tämän opinnäytetytön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle eli Kalajoen kaupungille ajankohtaista tietoa Kalajoen matkailukeskuksen ja siellä toimivien matkailuyritysten resursseista palvella liikuntavammaisia asiakkaita. Samalla tavoitteena oli herättää paikallisten yrittäjien kiinnostus esteettömyyteen ja antaa heille kehittämisehdotuksia, joiden myötä he voisivat tulevaisuudessa paremmin ottaa huomioon myös liikuntavammaiset asiakkaansa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailua, vammaisuuteen ja liikuntavammaisuuteen liittyviä käsitteitä, esteetöntä toimintaympäristöä sekä esteettömyyttä matkailukohteessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua yleensä sekä asiakaspalvelua liikuntavammaisten asiakkaiden näkökulmasta. Tietoperustan lopussa käydään lyhyesti läpi esteettömyyttä säätelevät lait ja määräykset. Opinnäytetyön empiirinen osuus sisältää havainnointitutkimuksen ja haastatteluiden suunnittelun ja toteutuksen sekä tutkimustulokset. Lopuksi esitän tekemäni kehittämisehdotukset, johtopäätökset ja jatkotutkimusehdotukset.
Tutkimus tehtiin syyskuussa 2010 Kalajoen matkailukeskuksessa kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus sisälsi systemaattisen havainnointitutkimuksen kuuteen matkailukeskuksen yritykseen. Yritykset edustivat alueen matkailuyritysten eri toimialoja. Tutkimuksessa havainnoitiin yritysten sisäistä esteettömyyttä systemaattisesti ja jäsennellysti luonnollisissa tilanteissa. Havainnointien jälkeen tehtiin strukturoidut haastattelut neljälle havainnoidun yrityksen yrittäjälle tai yrityksen edustajalle.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikissa yrityksissä oli huomioitu ympäristön ja rakennusten esteettömyys joiltakin osin, mutta missään yrityksessä toimitilat ja ympäristö eivät olleet täysin esteettömiä liikuntavammaisen asiakkaan näkökulmasta. Haastatteluissa kävi ilmi, että yrittäjät tarvitsevat lisää tietoa liikuntavammaisista ja muista liikkumisesteisistä sekä esteettömyyttä ohjaavasta lainsäädännöstä ja määräyksistä. Tulee muistaa, että esteetön ympäristö hyödyttää myös esimerkiksi lapsiperheitä ja tilojen huoltoa sekä siivousta.
Tämän opinnäytetytön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle eli Kalajoen kaupungille ajankohtaista tietoa Kalajoen matkailukeskuksen ja siellä toimivien matkailuyritysten resursseista palvella liikuntavammaisia asiakkaita. Samalla tavoitteena oli herättää paikallisten yrittäjien kiinnostus esteettömyyteen ja antaa heille kehittämisehdotuksia, joiden myötä he voisivat tulevaisuudessa paremmin ottaa huomioon myös liikuntavammaiset asiakkaansa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailua, vammaisuuteen ja liikuntavammaisuuteen liittyviä käsitteitä, esteetöntä toimintaympäristöä sekä esteettömyyttä matkailukohteessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua yleensä sekä asiakaspalvelua liikuntavammaisten asiakkaiden näkökulmasta. Tietoperustan lopussa käydään lyhyesti läpi esteettömyyttä säätelevät lait ja määräykset. Opinnäytetyön empiirinen osuus sisältää havainnointitutkimuksen ja haastatteluiden suunnittelun ja toteutuksen sekä tutkimustulokset. Lopuksi esitän tekemäni kehittämisehdotukset, johtopäätökset ja jatkotutkimusehdotukset.
Tutkimus tehtiin syyskuussa 2010 Kalajoen matkailukeskuksessa kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus sisälsi systemaattisen havainnointitutkimuksen kuuteen matkailukeskuksen yritykseen. Yritykset edustivat alueen matkailuyritysten eri toimialoja. Tutkimuksessa havainnoitiin yritysten sisäistä esteettömyyttä systemaattisesti ja jäsennellysti luonnollisissa tilanteissa. Havainnointien jälkeen tehtiin strukturoidut haastattelut neljälle havainnoidun yrityksen yrittäjälle tai yrityksen edustajalle.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikissa yrityksissä oli huomioitu ympäristön ja rakennusten esteettömyys joiltakin osin, mutta missään yrityksessä toimitilat ja ympäristö eivät olleet täysin esteettömiä liikuntavammaisen asiakkaan näkökulmasta. Haastatteluissa kävi ilmi, että yrittäjät tarvitsevat lisää tietoa liikuntavammaisista ja muista liikkumisesteisistä sekä esteettömyyttä ohjaavasta lainsäädännöstä ja määräyksistä. Tulee muistaa, että esteetön ympäristö hyödyttää myös esimerkiksi lapsiperheitä ja tilojen huoltoa sekä siivousta.