"Lasten kanssa tilanteet elävät, ja niistä on yritettävä oppia" : Laululeikkien merkitys 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten tunteiden ja empatiakyvyn kehittymiseen
Kemppainen, Senja (2010)
Kemppainen, Senja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315202
Tiivistelmä
Tekijä(t): Kemppainen, Senja
Työn nimi: ”Lasten kanssa tilanteet elävät, ja niistä on yritettävä oppia”. Laululeikkien merkitys 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten tunteiden ja empatiakyvyn kehittymiseen
Sivuja (+liitteitä): 55+1
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössäni analysoin laululeikkien merkitystä 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten tunteiden ja empatiakyvyn kehittymisessä. Järjestin lapsille toiminnallisia tuokioita päiväkodilla keväällä 2010.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osiossa olen kertonut yhteiskunnassa ja perheissä tapahtuneiden muutosten haittavaikutuksista lapsen tunteiden ilmaisemiseen. Olen avannut laululeikkien, vuorovaikutuksen, tunteiden ja empatian käsitteitä. Lisäksi olen tarkastellut musiikkituokioiden merkitystä lapsen kehityksen kannalta, osana laadukasta varhaiskasvatusta.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut työni laadullisena tutkimuksena ja käyttänyt tutkimusmetodina toimintatutkimusta. Suunnittelin päiväkotilapsille toimintatuokioita, joiden pohjalta havainnoin heidän tunteiden ja empatian osoituksia ja osallistumisaktiivisuutta. Tutkimuskysymykseni ovat miten lasten tunteet ja empatia ilmenivät laululeikkituokioissa sekä miten kasvattaja voi tukea lasten keskittymistä. Tutkimustulosten analysoimisessa olen käyttänyt aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tehnyt tutkimustulosten pohjalta taulukoita.
Keskeiset tutkimustulokset: Lapset osoittivat tuokioiden aikana monenlaisia tuntemuksia ja osa lapsista osoitti empatiaa toisiaan kohtaan. Kasvattaja voi tukea lasten keskittymistä valitsemalla lapsen ikä- ja kehitystasolle sopivia lauluja, olemalla tilanteessa emotionaalisesti läsnä sekä luomalla lapsille luottamuksellisen ja turvallisen ilmapiirin, jossa lapsilla on mahdollisuus ilmaista tunteitaan.
Johtopäätökset: Päiväkodin musiikkituokioita tulisi lisätä ja kehittää monipuolisemmiksi. Kasvattajien tulisi pyrkiä luomaan musiikkihetkille kiireetön ilmapiiri ja olemaan aidosti läsnä.
Asiasanat: Laululeikki, vuorovaikutus, tunne, empatia, varhaiskasvatus, keskittyminen
Työn nimi: ”Lasten kanssa tilanteet elävät, ja niistä on yritettävä oppia”. Laululeikkien merkitys 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten tunteiden ja empatiakyvyn kehittymiseen
Sivuja (+liitteitä): 55+1
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössäni analysoin laululeikkien merkitystä 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten tunteiden ja empatiakyvyn kehittymisessä. Järjestin lapsille toiminnallisia tuokioita päiväkodilla keväällä 2010.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osiossa olen kertonut yhteiskunnassa ja perheissä tapahtuneiden muutosten haittavaikutuksista lapsen tunteiden ilmaisemiseen. Olen avannut laululeikkien, vuorovaikutuksen, tunteiden ja empatian käsitteitä. Lisäksi olen tarkastellut musiikkituokioiden merkitystä lapsen kehityksen kannalta, osana laadukasta varhaiskasvatusta.
Metodologinen esittely: Olen toteuttanut työni laadullisena tutkimuksena ja käyttänyt tutkimusmetodina toimintatutkimusta. Suunnittelin päiväkotilapsille toimintatuokioita, joiden pohjalta havainnoin heidän tunteiden ja empatian osoituksia ja osallistumisaktiivisuutta. Tutkimuskysymykseni ovat miten lasten tunteet ja empatia ilmenivät laululeikkituokioissa sekä miten kasvattaja voi tukea lasten keskittymistä. Tutkimustulosten analysoimisessa olen käyttänyt aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tehnyt tutkimustulosten pohjalta taulukoita.
Keskeiset tutkimustulokset: Lapset osoittivat tuokioiden aikana monenlaisia tuntemuksia ja osa lapsista osoitti empatiaa toisiaan kohtaan. Kasvattaja voi tukea lasten keskittymistä valitsemalla lapsen ikä- ja kehitystasolle sopivia lauluja, olemalla tilanteessa emotionaalisesti läsnä sekä luomalla lapsille luottamuksellisen ja turvallisen ilmapiirin, jossa lapsilla on mahdollisuus ilmaista tunteitaan.
Johtopäätökset: Päiväkodin musiikkituokioita tulisi lisätä ja kehittää monipuolisemmiksi. Kasvattajien tulisi pyrkiä luomaan musiikkihetkille kiireetön ilmapiiri ja olemaan aidosti läsnä.
Asiasanat: Laululeikki, vuorovaikutus, tunne, empatia, varhaiskasvatus, keskittyminen