KAHDEKSASLUOKKALAISTEN MIELIPITEITÄ KOULUYHTEISÖN HYVINVOINNIN KEHITTÄMISESTÄ JA OSALLISUUDESTA
Okkonen, Minna; Partanen, Laura (2006)
Okkonen, Minna
Partanen, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315126
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeenvaikutuksista
kouluyhteisön hyvinvointiin. Opinnäytetyössämme tarkoituksenamme on selvittää oppilaiden
mielipiteitä omasta osallisuudesta hankkeen erivaiheisiin, suunnitteluun ja toteutukseen sekä arviointiin.
Tutkimustehtävämme on selvittää miten oppilaat kokevat Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeen
vaikuttaneen kouluyhteisön hyvinvointiin ja oppilaiden viihtyvyyteen koulussa sekä miten
oppilaat ovat kokeneet saaneensa olla osallisena hankkeeseen.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme ryhmähaastattelemalla
8-luokkalaisia oppilaita yhdellä Kajaanin peruskoulun yläasteella sekä teimme yhden yksilöhaastattelun,
koska oppilas myöhästyi oman luokkansa haastattelusta. Haastatteluun osallistui sekä tyttöjä
että poikia, jotka olivat osallistuneet Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeeseen keväällä
2005. Saamamme tutkimusaineiston käsittelimme induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksistamme selvisi, että puolet haastateltavista oli osallistunut kaikkiin toiminnan vaiheisiin suunnittelusta
alkaen. Toinen osa haastateltavista ei ollut osallistunut suunnitteluvaiheeseen ollenkaan, joka aiheutti
poikkeavuutta tuloksissa. Kouluyhteisön viihtyvyyden ja hyvinvoinnin kannalta kaikki haastateltavat
olivat sitä mieltä, että kyseessä oleva hanke oli parantanut kouluyhteisön viihtyvyyttä ja tätä kautta
hyvinvointia, joita olivat yhdessä tekeminen ja välituntiviihtyvyyden lisääntyminen. Haasteltavat, jotka
olivat saaneet osallistua suunnitteluvaiheeseen, olivat tyytyväisiä omaan osallisuutensa. Oppilaat kokivat,
että heidän äänensä tulee näin kuulluksi. Haastateltavien mielestä kouluympäristön hyvinvoinnin ja viihtyvyyden
kehittämisessä, oppilaiden mielipiteet ovat ratkaisevia. Osallisuus kaikkiin hankkeen vaiheisiin,
suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin lisäsivät myös viihtyvyyttä koulussa.
kouluyhteisön hyvinvointiin. Opinnäytetyössämme tarkoituksenamme on selvittää oppilaiden
mielipiteitä omasta osallisuudesta hankkeen erivaiheisiin, suunnitteluun ja toteutukseen sekä arviointiin.
Tutkimustehtävämme on selvittää miten oppilaat kokevat Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeen
vaikuttaneen kouluyhteisön hyvinvointiin ja oppilaiden viihtyvyyteen koulussa sekä miten
oppilaat ovat kokeneet saaneensa olla osallisena hankkeeseen.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme ryhmähaastattelemalla
8-luokkalaisia oppilaita yhdellä Kajaanin peruskoulun yläasteella sekä teimme yhden yksilöhaastattelun,
koska oppilas myöhästyi oman luokkansa haastattelusta. Haastatteluun osallistui sekä tyttöjä
että poikia, jotka olivat osallistuneet Kouluterveyskyselystä toimintaan - kehittämishankkeeseen keväällä
2005. Saamamme tutkimusaineiston käsittelimme induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksistamme selvisi, että puolet haastateltavista oli osallistunut kaikkiin toiminnan vaiheisiin suunnittelusta
alkaen. Toinen osa haastateltavista ei ollut osallistunut suunnitteluvaiheeseen ollenkaan, joka aiheutti
poikkeavuutta tuloksissa. Kouluyhteisön viihtyvyyden ja hyvinvoinnin kannalta kaikki haastateltavat
olivat sitä mieltä, että kyseessä oleva hanke oli parantanut kouluyhteisön viihtyvyyttä ja tätä kautta
hyvinvointia, joita olivat yhdessä tekeminen ja välituntiviihtyvyyden lisääntyminen. Haasteltavat, jotka
olivat saaneet osallistua suunnitteluvaiheeseen, olivat tyytyväisiä omaan osallisuutensa. Oppilaat kokivat,
että heidän äänensä tulee näin kuulluksi. Haastateltavien mielestä kouluympäristön hyvinvoinnin ja viihtyvyyden
kehittämisessä, oppilaiden mielipiteet ovat ratkaisevia. Osallisuus kaikkiin hankkeen vaiheisiin,
suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin lisäsivät myös viihtyvyyttä koulussa.