Terveyttä edistävä näkökulma ja lasten osallisuus iltapäiväkerhojen toimintaa ohjaamaan
Manninen, Marja; Mulari, Hanna (2007)
Manninen, Marja
Mulari, Hanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315119
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme koskee Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan järjestämiä, kolmannesta kuudenteen
luokkien oppilaille suunnattuja iltapäiväkerhoja. Opinnäytetyötä aloittaessamme Oppimisneuvola järjesti
Terve elämys -iltapäiväkerhoja kolmella eri koululla ja ohjelma koostui erilaisista teemoista muun muassa terveyteen,
vuodenaikaan tai juhliin liittyen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kehittää iltapäiväkerhojen toimintaa ja lisätä lasten osallisuutta iltapäiväkerhojen
toiminnan suunnittelussa. Tavoitteenamme on sekä selvittää lasten toiveita kerhojen ohjelmaksi, että korostaa
toiminnan kehittämisessä terveyttä edistävää näkökulmaa.
Tutkimustehtävämme: 1) Selvittää, mitä toiveita lapsilla on iltapäiväkerhojen sisällöksi, 2) osoittaa, miten iltapäiväkerhojen
toimintaa voisi kehittää terveyttä edistäväksi lasten toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyömme suoritimme kvalitatiivisella tutkimusotteella. Ensimmäiseen tutkimustehtäväämme haimme
vastauksia haastattelemalla lapsia sadutus -menetelmällä. Sadutus tiedonkeruumenetelmänä on hyvin yksinkertainen.
Sen tarkoitus on osoittaa, että sekä lapsesta että hänen kertomastaan ollaan kiinnostuneita. Toiseen tutkimustehtäväämme
saimme vastauksia tutkimalla teoriatietoa ja yhdistämällä sitä omiin tutkimustuloksiimme.
Yhdeksi keskeiseksi johtopäätökseksi tutkimuksessamme nousi se, että lapset haluavat iltapäiväkerhoihin hyvin
monipuolista ja kokonaisvaltaista toimintaa. Haastateltaviemme vastauksista nousi esille myös ryhmässä toisten
lasten kanssa toimimisen merkitys, sekä liikunnan tärkeys lapsille.
luokkien oppilaille suunnattuja iltapäiväkerhoja. Opinnäytetyötä aloittaessamme Oppimisneuvola järjesti
Terve elämys -iltapäiväkerhoja kolmella eri koululla ja ohjelma koostui erilaisista teemoista muun muassa terveyteen,
vuodenaikaan tai juhliin liittyen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kehittää iltapäiväkerhojen toimintaa ja lisätä lasten osallisuutta iltapäiväkerhojen
toiminnan suunnittelussa. Tavoitteenamme on sekä selvittää lasten toiveita kerhojen ohjelmaksi, että korostaa
toiminnan kehittämisessä terveyttä edistävää näkökulmaa.
Tutkimustehtävämme: 1) Selvittää, mitä toiveita lapsilla on iltapäiväkerhojen sisällöksi, 2) osoittaa, miten iltapäiväkerhojen
toimintaa voisi kehittää terveyttä edistäväksi lasten toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyömme suoritimme kvalitatiivisella tutkimusotteella. Ensimmäiseen tutkimustehtäväämme haimme
vastauksia haastattelemalla lapsia sadutus -menetelmällä. Sadutus tiedonkeruumenetelmänä on hyvin yksinkertainen.
Sen tarkoitus on osoittaa, että sekä lapsesta että hänen kertomastaan ollaan kiinnostuneita. Toiseen tutkimustehtäväämme
saimme vastauksia tutkimalla teoriatietoa ja yhdistämällä sitä omiin tutkimustuloksiimme.
Yhdeksi keskeiseksi johtopäätökseksi tutkimuksessamme nousi se, että lapset haluavat iltapäiväkerhoihin hyvin
monipuolista ja kokonaisvaltaista toimintaa. Haastateltaviemme vastauksista nousi esille myös ryhmässä toisten
lasten kanssa toimimisen merkitys, sekä liikunnan tärkeys lapsille.