Lähiohjaajien näkemyksiä sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun arvioinnin antamisesta ja sen kehittämisestä
Kuosmanen, Marjaana; Puoskari, Riikka (2006)
Kuosmanen, Marjaana
Puoskari, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315094
Tiivistelmä
Ohjatussa harjoittelussa lähiohjaaja arvioi ja ohjaa opiskelijaa taitojen parempaan hallintaan. Arvioinnissa hän
keskittyy opiskelijan edellytyksiin ja toimintaresursseihin kiinnittämällä huomiota opiskelijan asettamiin tavoitteisiin,
toimintaan ja sitä ohjaaviin prosesseihin sekä toiminnan tuloksiin.
Opinnäytetyömme on osa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun - projektia. Sen tavoitteena on laatia laatukäsikirja
ohjatulle harjoittelulle ja sen ohjaukselle. Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa lähiohjaajien
näkemyksiä ohjatun harjoittelun arvioinnin antamisesta ja sen kehittämisestä. Opinnäytetyömme tarkoituksena
on tuottaa tietoa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun projektille sekä kehittää arviointia antoisammaksi.
Tutkimustehtäväksi muodostuivat:
1. Millaisia ovat lähiohjaajien näkemykset ohjatun harjoittelun arvioinnin antamisesta sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoille?
2. Miten sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun arviointia voi kehittää lähiohjaajien mielestä?
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2006. Haastattelimme kuutta viimeisimmän vuoden aikana lähiohjaajana toiminutta
hoitajaa. Tulosten analysoinnissa käytimme induktiivista sisällönanalyysia.
Lähiohjaajat kokivat opiskelijan harjoittelun ohjauksen ja arvioinnin vaikeana sekä raskaana asiana. Arvioinnin
antamiseen vaikuttavat opintojen vaihe, teoreettinen osaaminen, opiskelijan persoonallisuus, tavoitteet sekä yhteiset
työvuorot. Lähiohjaajat kokivat, että motivoituneen opiskelijan arviointi on helppoa. Kirjallinen, kielteinen ja
numeraalinen arviointi koettiin vaikeampana kuin suullinen, myönteinen ja hyväksytty/hylätty arviointi.
Lähiohjaajat kaipasivat koulutusta arviointikriteereistä sekä enemmän informaatiota harjoitteluun tulevista opiskelijoista.
He toivoivat arviointikriteereitä käytännön läheisimmiksi, opettajia enemmän mukaan käytäntöön, yhteisiä
palavereja opettajien kanssa sekä mahdollisuutta osallistua oppitunneille.
Tuloksista nousi esille, että lähiohjaajat haluavat opettajien näkökulmaa opiskelijoiden arvioinnin antamisesta.
Tästä aiheesta on tehty vähän aikaisempia tutkimuksia, joten tämä on hyvä jatkotutkimusaihe.
keskittyy opiskelijan edellytyksiin ja toimintaresursseihin kiinnittämällä huomiota opiskelijan asettamiin tavoitteisiin,
toimintaan ja sitä ohjaaviin prosesseihin sekä toiminnan tuloksiin.
Opinnäytetyömme on osa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun - projektia. Sen tavoitteena on laatia laatukäsikirja
ohjatulle harjoittelulle ja sen ohjaukselle. Opinnäytetyömme tavoitteena on saada tietoa lähiohjaajien
näkemyksiä ohjatun harjoittelun arvioinnin antamisesta ja sen kehittämisestä. Opinnäytetyömme tarkoituksena
on tuottaa tietoa Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun projektille sekä kehittää arviointia antoisammaksi.
Tutkimustehtäväksi muodostuivat:
1. Millaisia ovat lähiohjaajien näkemykset ohjatun harjoittelun arvioinnin antamisesta sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoille?
2. Miten sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun arviointia voi kehittää lähiohjaajien mielestä?
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2006. Haastattelimme kuutta viimeisimmän vuoden aikana lähiohjaajana toiminutta
hoitajaa. Tulosten analysoinnissa käytimme induktiivista sisällönanalyysia.
Lähiohjaajat kokivat opiskelijan harjoittelun ohjauksen ja arvioinnin vaikeana sekä raskaana asiana. Arvioinnin
antamiseen vaikuttavat opintojen vaihe, teoreettinen osaaminen, opiskelijan persoonallisuus, tavoitteet sekä yhteiset
työvuorot. Lähiohjaajat kokivat, että motivoituneen opiskelijan arviointi on helppoa. Kirjallinen, kielteinen ja
numeraalinen arviointi koettiin vaikeampana kuin suullinen, myönteinen ja hyväksytty/hylätty arviointi.
Lähiohjaajat kaipasivat koulutusta arviointikriteereistä sekä enemmän informaatiota harjoitteluun tulevista opiskelijoista.
He toivoivat arviointikriteereitä käytännön läheisimmiksi, opettajia enemmän mukaan käytäntöön, yhteisiä
palavereja opettajien kanssa sekä mahdollisuutta osallistua oppitunneille.
Tuloksista nousi esille, että lähiohjaajat haluavat opettajien näkökulmaa opiskelijoiden arvioinnin antamisesta.
Tästä aiheesta on tehty vähän aikaisempia tutkimuksia, joten tämä on hyvä jatkotutkimusaihe.