Flickor med ADHD i ett livscykelperspektiv : Behovet av tidigt stöd för att stärka socialpedagogiska handlingskompetenser ända upp i vuxen ålder
Graniittiaho, Pia (2010)
Graniittiaho, Pia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215053
Tiivistelmä
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) är en omdiskuterad diagnos. Forskning visar att flickor med ADHD har lika stor funktionsnedsättning som pojkar med ADHD, men flickor får sällan diagnos eller får diagnos sent. Genom att lyfta fram forskning som gjorts om flickor med ADHD kan deras behov synliggöras, därför har jag valt att göra en litteraturstudie och materialet består av artiklar från olika databaser. Urvalskriterierna är att artiklarna ska vara fritt tillgängliga, att de inte har publicerats före år 2000 och av rubriken ska det framgå att artikeln berör flickor eller kvinnor med ADHD. Ingen fördjupning sker i diagnoskriterier och åsikter kring medicinering tas inte alls upp. Jag tittar på svårigheterna i ett livscykelperspektiv, och studerar flickor med ADHD ur två teoretiska perspektiv; genusperspektiv och funktionshinder samt socialpedagogiska handlingskompetenser. Därefter knyter jag ihop dem med de centrala begreppen delaktighet och social inklusion. Frågeställningarna är: 1. Vilka svårigheter har flickor med ADHD i förhållande till de socialpedagogiska handlingskompetenserna? 2. Får flickor med ADHD det stöd av professionella som de har behov av utgående från de socialpedagogiska handlingskompetenserna? 3. Hur kan professionella stöda handlingskompetenserna för flickor med ADHD för att öka möjligheterna till delaktighet och social inklusion? Resultatet visar att flickor med ADHD i tidig ålder har problem. Svårigheterna ser ut att öka i tonåren och fortsätta upp i vuxen ålder. De svårigheter som tydligast kan urskiljas är psykiskt illamående, bristande skolframgång, problem med kamratrelationer och en allmän funktionsnedsättning. Det behövs både kunskap, förståelse och vilja för att förändra synen på flickor med ADHD. Ett socialpedagogiskt bemötande och ”tänkande” kan väsentligt förbättra dessa flickors vardag och framtidsutsikter. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is a controversial diagnosis. Research shows that girls with ADHD can be as impaired as boys with ADHD, but girls is rarely diagnosed or diagnosed later in life. My purpose is to study research done on girls with ADHD and look if their needs of support can be seen. By doing a literature review and study articles from different databases I hope to improve the understanding for these girls. My selection criteria is that the articles should be free of charge, published year 2000 or later, and the headline should tell that the article’s about girls or women with ADHD. I’ll only focus on diagnostic criteria in a gender perspectiv; can they be used on girls or do they fit better for boys. I’ll not discuss medicine and medication at all. I’ll look at difficulties in a lifecircle perspective, and I study girls with ADHD through two theoretical perspectives: gender perspective and impairment, and social pedagogic handlingcompetences. I’ll then connect the theoretical perspectives with the central terms participation and social inclusion. The research questions are: 1. What difficulties do girls with ADHD have if looking at social pedagogic handlingcompetences? 2. Do girls with ADHD get the professional support they need to improve their handlingcompetences? 3. How can professionals support social pedagogic handlingcompetences, giving girls with ADHD better possibilities for participation and social inclusion? The result shows that girls with ADHD often have difficulties early in age. These difficulties seem to increase in adolescent, continuing up to adult age. The most obvious difficulties seem to be, physical illness, poor school functioning, poor peer relations and impairment. Knowledge, understanding and intention are needed be able to change the view of girls with ADHD. A social pedagogic attitude and facing can essentially improve these girl’s daily life and future prospects.