Porkkanatunnit : Terveydenhoitajan seksuaaliterveystunti yläkoululaisille
Koirikivi, Elisa (2010)
Koirikivi, Elisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215010
Tiivistelmä
Terveydenhoitajat osallistuvat nykyään vähemmän koulujen terveyskasvatukseen kuin menneinä vuosikymmeninä. Monissa kouluissa terveydenhoitaja osallistuu kuitenkin edelleen seksuaaliterveystietojen opetukseen. Terveydenhoitajilla on paljon sekä tietoa että käytännön kokemusta nuorten seksuaaliterveydestä. Kunnat ovat myös Kansanterveyslain (66/ 1972) mukaan muun muassa velvollisia huolehtimaan ehkäisyneuvonnasta sekä terveyspalveluista tiedottamisesta.
Oulaisissa kouluterveydenhoitaja on perinteisesti osallistunut yläkoululaisten seksuaalikasvatukseen pitämällä heille luennon. Terveystiedon opettajien ja kouluterveydenhoitajan työnjaossa seksuaaliterveyskasvatuksen suhteen oli kuitenkin tarkennettavaa. Terveydenhoitajan käyttämä opetusmateriaali oli vanhentunutta ja nykypäivän yläkoululaisten odotuksiin ja opetukseen soveltumatonta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata näihin edellä mainittuihin kehittämistarpeisiin päivittämällä terveydenhoitajan pitämien seksuaaliterveystuntien sisältöä sekä opetusmenetelmiä. Tavoitteena oli tuottaa koulun terveydenhoitajalle tarpeenmukainen ja toimiva tuntisuunnitelma oheismateriaaleineen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tuotekehitysprosessi ja se toteutettiin vuoden 2010 aikana. Prosessin eri vaiheissa tehtiin tiivistä yhteistyötä niin terveystiedon opettajien kuin kouluterveydenhoitajan, e-neuvolan terveydenhoitajan ja Oulaisten terveyskeskuksen johtavan hoitajankin kanssa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty paitsi seksuaaliterveystuntien aiheita, myös nuorten seksuaaliterveystietojen opettamiseen liittyvää teoriatietoa.
Tuotekehitysprosessin tulos, eli tuntisuunnitelma sekä siihen liittyvä materiaali, koekäytettiin oikeassa opetustilanteessa keväällä 2010. Palautetta kerättiin sekä seksuaaliterveystunneille osallistuneilta oppilailta ja opettajilta, että työelämän edustajilta. Palaute ja johtopäätökset kertovat, että tuote vastasi odotuksia ja sen kehittämiselle asetettuja tavoitteita. Kehitetty tuntisuunnitelma ja materiaali siirtyivät Oulaisten kouluterveydenhuollon käyttöön heti esitestauksen jälkeen.
Oulaisissa kouluterveydenhoitaja on perinteisesti osallistunut yläkoululaisten seksuaalikasvatukseen pitämällä heille luennon. Terveystiedon opettajien ja kouluterveydenhoitajan työnjaossa seksuaaliterveyskasvatuksen suhteen oli kuitenkin tarkennettavaa. Terveydenhoitajan käyttämä opetusmateriaali oli vanhentunutta ja nykypäivän yläkoululaisten odotuksiin ja opetukseen soveltumatonta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata näihin edellä mainittuihin kehittämistarpeisiin päivittämällä terveydenhoitajan pitämien seksuaaliterveystuntien sisältöä sekä opetusmenetelmiä. Tavoitteena oli tuottaa koulun terveydenhoitajalle tarpeenmukainen ja toimiva tuntisuunnitelma oheismateriaaleineen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan tuotekehitysprosessi ja se toteutettiin vuoden 2010 aikana. Prosessin eri vaiheissa tehtiin tiivistä yhteistyötä niin terveystiedon opettajien kuin kouluterveydenhoitajan, e-neuvolan terveydenhoitajan ja Oulaisten terveyskeskuksen johtavan hoitajankin kanssa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty paitsi seksuaaliterveystuntien aiheita, myös nuorten seksuaaliterveystietojen opettamiseen liittyvää teoriatietoa.
Tuotekehitysprosessin tulos, eli tuntisuunnitelma sekä siihen liittyvä materiaali, koekäytettiin oikeassa opetustilanteessa keväällä 2010. Palautetta kerättiin sekä seksuaaliterveystunneille osallistuneilta oppilailta ja opettajilta, että työelämän edustajilta. Palaute ja johtopäätökset kertovat, että tuote vastasi odotuksia ja sen kehittämiselle asetettuja tavoitteita. Kehitetty tuntisuunnitelma ja materiaali siirtyivät Oulaisten kouluterveydenhuollon käyttöön heti esitestauksen jälkeen.