HYVÄSTÄ TYÖYHTEISÖSTÄ VOIMAA : opetustyötä tekevien työntekijöiden voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä
Niemistö, Miraja (2010)
Niemistö, Miraja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215001
Tiivistelmä
Niemistö, Miraja. Hyvästä työyhteisöstä voimaa. Opetustyötä tekevien työntekijöiden voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä. Helsinki, syksy 2010, 45 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus voimavaroista ja siitä, mitä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat ylläpitävästi, lisäävästi ja vähentävästi työntekijöiden voimavaroihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä siitä, millä keinoin voimavaroja voisi tulevaisuudessa parantaa.
Tutkimustulosten tarkoituksena on vahvistaa työntekijöiden tietoisuutta omista voimavaroistaan ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Kallion ala-asteella työskentelevät opettajat ja koulunkäyntiavustajat.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla. Aineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Voimavaroja ylläpitäviksi tekijöiksi analysoinnin jälkeen nousivat työntekijöiden sosiaaliset suhteet sekä hyvä henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Sosiaalisista suhteista erityisesti työyhteisön sisäiset suhteet olivat merkityksellisiä voimavarojen kannalta. Voimavaroja kuluttaviksi tekijöiksi nousivat huonot henkilösuhteet, heikko henkinen ja fyysinen kunto sekä työhön liittyvät tekijät, kuten liian suuret luokkakoot ja henkilöstöresurssien vähyys.
Tulevaisuudessa voimavaroja tukeviksi tekijöiksi nousivat hyvät sosiaaliset suhteet, tuen saaminen työlle ja ammatillisuudelle koulutusten ja työnohjauksen muodossa sekä taloudellisten resurssien paraneminen.
Asiasanat: jaksaminen, työhyvinvointi, työkyky, työyhteisöt, opettajat, koulunkäyntiavustajat, peruskoulu, kvalitatiivinen tutkimus, sisällönanalyysi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus voimavaroista ja siitä, mitä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat ylläpitävästi, lisäävästi ja vähentävästi työntekijöiden voimavaroihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä siitä, millä keinoin voimavaroja voisi tulevaisuudessa parantaa.
Tutkimustulosten tarkoituksena on vahvistaa työntekijöiden tietoisuutta omista voimavaroistaan ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Kallion ala-asteella työskentelevät opettajat ja koulunkäyntiavustajat.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävillä kyselylomakkeilla. Aineisto analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Voimavaroja ylläpitäviksi tekijöiksi analysoinnin jälkeen nousivat työntekijöiden sosiaaliset suhteet sekä hyvä henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Sosiaalisista suhteista erityisesti työyhteisön sisäiset suhteet olivat merkityksellisiä voimavarojen kannalta. Voimavaroja kuluttaviksi tekijöiksi nousivat huonot henkilösuhteet, heikko henkinen ja fyysinen kunto sekä työhön liittyvät tekijät, kuten liian suuret luokkakoot ja henkilöstöresurssien vähyys.
Tulevaisuudessa voimavaroja tukeviksi tekijöiksi nousivat hyvät sosiaaliset suhteet, tuen saaminen työlle ja ammatillisuudelle koulutusten ja työnohjauksen muodossa sekä taloudellisten resurssien paraneminen.
Asiasanat: jaksaminen, työhyvinvointi, työkyky, työyhteisöt, opettajat, koulunkäyntiavustajat, peruskoulu, kvalitatiivinen tutkimus, sisällönanalyysi