HARHAANJOHTAVA MARKKINOINTI YRITTÄJIEN VÄLISESSÄ LUETTELOILMOITUSMYYNNISSÄ
Tuoresmäki, Taru (2010)
Tuoresmäki, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214929
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan etenkin yritysten välisessä luetteloilmoitusmyynnissä tapahtuvia huijauksia ja huijausyrityksiä, luodaan katsaus EU:n kannanottoihin ja Suomessa asiasta käytyyn keskusteluun, tarkastellaan muutamaa esimerkkitapausta ja tutkitaan, mitä Suomessa, Ruotsissa, Sveitsissä, Itävallassa ja Belgiassa tehdään toiminnan tyrehdyttämiseksi.
Lainsäädännön kehittämisehdotusten tueksi tutkitaan juridisen kirjallisuuden avulla yritysten välisiä sopimuksia sääteleviä lakeja, sopimusten syntyä, irtisanomista, purkamis- ja kohtuullistamismahdollisuuksia sekä käydään läpi käytännön neuvoja juristeilta yrittäjille siitä, miten suojautua huijausyrityksiltä.
Johtopäätöksinä päädytään suojautumiskeinojen lisäksi ehdotukseen kuluttajaneuvonnan tapaisen palvelun perustamisesta myös yrittäjille. Lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja Eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annettua lakia ehdotetaan kehitettäväksi siten, että yritysten välistä sopimusvapautta loukkaamatta yrittäjät voisivat helpommin sanoutua irti harhaanjohtavaan markkinointiin perustuvista sopimuksista ja että kyseiset markkinointitavat kiellettäisiin nopeammin ja tehokkaammin. Nämä suositukset käyvät ilmi jo Euroopan parlamentin päätöslauselmasta P6-TA(2008)0608 sekä Small Business Actista, joissa parlamentti kehottaa jäsenvaltioitaan kehittämään kansallista lainsäädäntöään. EP kehottaa myös kansalliset rajat ylittävään viranomaisten yhteistyöhön asiassa.
Lainsäädännön kehittämisehdotusten tueksi tutkitaan juridisen kirjallisuuden avulla yritysten välisiä sopimuksia sääteleviä lakeja, sopimusten syntyä, irtisanomista, purkamis- ja kohtuullistamismahdollisuuksia sekä käydään läpi käytännön neuvoja juristeilta yrittäjille siitä, miten suojautua huijausyrityksiltä.
Johtopäätöksinä päädytään suojautumiskeinojen lisäksi ehdotukseen kuluttajaneuvonnan tapaisen palvelun perustamisesta myös yrittäjille. Lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja Eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annettua lakia ehdotetaan kehitettäväksi siten, että yritysten välistä sopimusvapautta loukkaamatta yrittäjät voisivat helpommin sanoutua irti harhaanjohtavaan markkinointiin perustuvista sopimuksista ja että kyseiset markkinointitavat kiellettäisiin nopeammin ja tehokkaammin. Nämä suositukset käyvät ilmi jo Euroopan parlamentin päätöslauselmasta P6-TA(2008)0608 sekä Small Business Actista, joissa parlamentti kehottaa jäsenvaltioitaan kehittämään kansallista lainsäädäntöään. EP kehottaa myös kansalliset rajat ylittävään viranomaisten yhteistyöhön asiassa.