”Haikara tulee kylään” : opas- ja virikevihkonen terveydenhoitajalle perhevalmennuksen lastenhoitotuntien toteuttamiseen
Saha, Kati; Aalto, Mia-Maria (2010)
Saha, Kati
Aalto, Mia-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää materiaalia perhevalmennuksen lastenhoitotuntia suunnittelevalle ja pitävälle terveydenhoitajalle. Tavoitteena oli perhevalmennukseen kuuluvan lastenhoitotunnin sisällöllinen kehittäminen. Kyseessä on kehittämistyö, joka tehtiin yhteistyössä Turun sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Tämä on kahdessa vaiheessa toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää teoreettisen osuuden, sen pohjalta muodostuneen materiaalin sekä materiaalista puolistrukturoidulla kyselyllä saadun palautteen.
Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin lapsiperheiden nykytilaa Suomessa sekä perhe-elämään liittyviä haasteita, vanhemmaksi tuloa ja vanhemmuutta, lapsen hoitoon ja varhaiseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita sekä perhevalmennusta. Lisäksi tarkasteltiin perhevalmennuksen tämän hetkistä tilaa Turun, Espoon ja Helsingin alueella. Teoreettisessa osuudessa selvisi että terveydenhoitajat kokivat perhevalmennuksen materiaalin ja laitteet vanhanaikaiseksi ja tunsivat tarvetta asiasisällön päivittämiselle.
Vanhemmat kokevat vanhemmuuden haasteellisena. Vanhempien suurimmat huolenaiheet olivat kasvatukseen liittyvät ongelmat, arjesta selviytyminen ja parisuhteeseen liittyvät ongelmat. Kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että lapsiperheessä vanhempien välillä on toimiva parisuhde ja lasten- ja kodinhoito jaetaan tasapuolisesti. Imetykseen, lastenhoitoon ja varhaiseen vuorovaikutukseen vanhemmat tunsivat tarvitsevansa lisää tietoa, ohjausta ja tukea. Näihin tarpeisiin on perhevalmennuksen lastenhoitotunnilla mahdollisuus vastata koostamalla kohderyhmän tarpeiden ja toiveiden mukaisen lastenhoitotunnin. Tavoitteena on tukea vanhempia hoito- ja kasvatustehtävässä sekä vahvistaa vanhempien tietoja ja taitoja, jotta arki sujuisi hyvin vauvan kanssa. Perhevalmennuksen avulla vanhemmilla on myös mahdollisuus vertaistukeen, toisten samassa tilanteessa olevien perheiden kanssa.
Teoreettisen osuuden pohjalta on tehty "Haikara tulee kylään” -opas- ja virikevihkonen terveydenhoitajalle perhevalmennuksen lastenhoitotuntien toteuttamiseen. Tämä vihkonen ohjaa neuvolan terveydenhoitajaa lastenhoitotunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Vihkoseen on kerätty tietoa ja virikkeitä teoreettisessa osuudessa tärkeiksi muodostuneista aihealueista, joista terveydenhoitaja voi koostaa lastenhoitotunnin sisällön kohderyhmän tarpeen mukaan. Tavoitteena on, että tuotetulla materiaalilla olisi käytännön hyötyä terveydenhoitajan työssä, ja että se sitä kautta edistäisi myös lapsiperheiden hyvinvointia. Terveydenhoitajilta kerätyn palautteen perusteella "Haikara tulee kylään" -opas ja virikevihkonen soveltuu hyvin käyttöön, niin lastenhoitotunnin suunnitteluun kuin toteutukseenkin ja vastaa kohderyhmän tarpeisiin. Vihkosta voisi jatkossa testata käytännön työssä suunnittelemalla ja pitämällä lastenhoitotunteja vihkosen pohjalta.
Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin lapsiperheiden nykytilaa Suomessa sekä perhe-elämään liittyviä haasteita, vanhemmaksi tuloa ja vanhemmuutta, lapsen hoitoon ja varhaiseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita sekä perhevalmennusta. Lisäksi tarkasteltiin perhevalmennuksen tämän hetkistä tilaa Turun, Espoon ja Helsingin alueella. Teoreettisessa osuudessa selvisi että terveydenhoitajat kokivat perhevalmennuksen materiaalin ja laitteet vanhanaikaiseksi ja tunsivat tarvetta asiasisällön päivittämiselle.
Vanhemmat kokevat vanhemmuuden haasteellisena. Vanhempien suurimmat huolenaiheet olivat kasvatukseen liittyvät ongelmat, arjesta selviytyminen ja parisuhteeseen liittyvät ongelmat. Kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että lapsiperheessä vanhempien välillä on toimiva parisuhde ja lasten- ja kodinhoito jaetaan tasapuolisesti. Imetykseen, lastenhoitoon ja varhaiseen vuorovaikutukseen vanhemmat tunsivat tarvitsevansa lisää tietoa, ohjausta ja tukea. Näihin tarpeisiin on perhevalmennuksen lastenhoitotunnilla mahdollisuus vastata koostamalla kohderyhmän tarpeiden ja toiveiden mukaisen lastenhoitotunnin. Tavoitteena on tukea vanhempia hoito- ja kasvatustehtävässä sekä vahvistaa vanhempien tietoja ja taitoja, jotta arki sujuisi hyvin vauvan kanssa. Perhevalmennuksen avulla vanhemmilla on myös mahdollisuus vertaistukeen, toisten samassa tilanteessa olevien perheiden kanssa.
Teoreettisen osuuden pohjalta on tehty "Haikara tulee kylään” -opas- ja virikevihkonen terveydenhoitajalle perhevalmennuksen lastenhoitotuntien toteuttamiseen. Tämä vihkonen ohjaa neuvolan terveydenhoitajaa lastenhoitotunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Vihkoseen on kerätty tietoa ja virikkeitä teoreettisessa osuudessa tärkeiksi muodostuneista aihealueista, joista terveydenhoitaja voi koostaa lastenhoitotunnin sisällön kohderyhmän tarpeen mukaan. Tavoitteena on, että tuotetulla materiaalilla olisi käytännön hyötyä terveydenhoitajan työssä, ja että se sitä kautta edistäisi myös lapsiperheiden hyvinvointia. Terveydenhoitajilta kerätyn palautteen perusteella "Haikara tulee kylään" -opas ja virikevihkonen soveltuu hyvin käyttöön, niin lastenhoitotunnin suunnitteluun kuin toteutukseenkin ja vastaa kohderyhmän tarpeisiin. Vihkosta voisi jatkossa testata käytännön työssä suunnittelemalla ja pitämällä lastenhoitotunteja vihkosen pohjalta.