Satukirja lapsen tueksi huostaanottoon
Niinivirta, Matti; Solla, Marjo (2010)
Niinivirta, Matti
Solla, Marjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014867
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tutkia lastensuojelua, lapsen kehitystasoa ja satukirjallisuuden teoriaa. Teorian pohjalta kehitettiin lapsilähtöinen, eläinaiheinen satukirja 4–6-vuotiaille, joka on opinnäytetyön produktio. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä huostaanottoluvut ovat olleet nousussa joka vuosi ja lapsilähtöisyyttä tulisi korostaa entistä enemmän lastensuojelussa. Lisäksi henkilökohtaisena motiivina toimi halu tuoda omaa taiteellista luovuutta esiin ja yhdistää se sosiaalialan osaamiseen.
Opinnäytetyön tutkimus-osio rakentuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisenä käsitellään lastensuojelua ja siihen liittyen huostaanottoa ja sijaishuoltoa. Seuraavaksi tutkitaan 4–6-vuotiaan lapsen kehitystä ja huostaanoton vaikutuksia lapseen. Kolmannessa aihealueessa käsitellään satukirjallisuuden ja satukirjan tekemiseen liittyvää teoriaa. Lopussa kuvataan myös satukirjan tekoprosessin vaiheet.
Satukirjan tarkoitus on toimia työvälineenä ammattilaiselle ja tukivälineenä lapselle. Sen avulla lapselle selvennetään häntä koskevaa huostaanottoa sekä käsitellään huostaanottoon liittyviä kokemuksia ja tuntemuksia. Lisäksi kirjan olisi tarkoitus edistää lapsilähtöisyyden toteutumista lastensuojelussa ja auttaa lapsen äänen kuulumista lastensuojeluprosessin keskellä.
Opinnäytetyön tutkimus-osio rakentuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisenä käsitellään lastensuojelua ja siihen liittyen huostaanottoa ja sijaishuoltoa. Seuraavaksi tutkitaan 4–6-vuotiaan lapsen kehitystä ja huostaanoton vaikutuksia lapseen. Kolmannessa aihealueessa käsitellään satukirjallisuuden ja satukirjan tekemiseen liittyvää teoriaa. Lopussa kuvataan myös satukirjan tekoprosessin vaiheet.
Satukirjan tarkoitus on toimia työvälineenä ammattilaiselle ja tukivälineenä lapselle. Sen avulla lapselle selvennetään häntä koskevaa huostaanottoa sekä käsitellään huostaanottoon liittyviä kokemuksia ja tuntemuksia. Lisäksi kirjan olisi tarkoitus edistää lapsilähtöisyyden toteutumista lastensuojelussa ja auttaa lapsen äänen kuulumista lastensuojeluprosessin keskellä.