Max Factor ja semiselektiiviset värikosmetiikkamarkkinat Suomessa
Koskiniemi, Sannukka; Stranden, Hetti (2010)
Koskiniemi, Sannukka
Stranden, Hetti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla värikosmetiikkasarja Max Factorin ja sen kilpailijoiden asemaa Suomen kosmetiikkamarkkinoilla. Työssä selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti brändin menestymiseen. Tavoitteena oli selvittää Nordic Cosmetics Ltd Oy:lle, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ostettaessa semiselektiivistä värikosmetiikkaa ja millä keinoin Max Factoria voidaan kehittää.
Työn tutkimuskysymykset olivat: millainen on semiselektiivisten värikosmetiikkasarjojen asema Suomen kosmetiikkamarkkinoilla, mitkä tekijät vaikuttavat eniten meikkituotteiden ostopäätöksiin ja millaiset ovat kuluttajien mielikuvat Max Factorista. Työn teoriaosuus käsittelee bränditeoriaa, markkinointia ja kosmetiikkamarkkinoita Suomessa.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella kuluttajakyselyllä. Kuluttajille toteutettiin kysely, jossa selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, mainonnan ja visuaalisen ilmeen merkitystä, semiselektiivisten värikosmetiikkasarjojen asemaa markkinoilla sekä kuluttajien mielikuvia Max Factorista. Kyselyssä oli yhteensä 15 kysymystä. Kysymyksistä neljä käsitteli vain Max Factoria. Tavoitteena oli saada noin 100 vastausta, jotta tulos olisi luotettava. Vastauksia saatiin yhteensä 103. Kysely suoritettiin syyskuussa 2010. Pohdintaosuus käsittelee yhteenvetona tutkimustuloksia, mahdollisia kehitysehdotuksia ja vastauksien hyödynnettävyyttä tulevaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Max Factor koetaan luotettavana ja laadukkaana sarjana, mutta jokseenkin vanhanaikaisena ja tylsänä. Max Factor ei juuri erotu muista markkinoilla olevista semiselektiivisistä värikosmetiikkasarjoista. Kokonaisuudessaan Max Factor on keskiverto brändi, jolla on laaja tunnettuus. Ripsivärejä vertaillessa Max Factor sijoittui selkeästi kärkeen. Tulokset vahvistivat ennakko-odotuksia siitä, että tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä on aikaisempi käyttökokemus. Myös laadulla on suuri merkitys ostopäätöstä tehdessä. Ennakko-odotuksista poiketen semiselektiivisten värikosmetiikkabrändien välillä ei ole kuluttajien mielestä havaittavissa merkittäviä eroavaisuuksia.
Työn tutkimuskysymykset olivat: millainen on semiselektiivisten värikosmetiikkasarjojen asema Suomen kosmetiikkamarkkinoilla, mitkä tekijät vaikuttavat eniten meikkituotteiden ostopäätöksiin ja millaiset ovat kuluttajien mielikuvat Max Factorista. Työn teoriaosuus käsittelee bränditeoriaa, markkinointia ja kosmetiikkamarkkinoita Suomessa.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella kuluttajakyselyllä. Kuluttajille toteutettiin kysely, jossa selvitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, mainonnan ja visuaalisen ilmeen merkitystä, semiselektiivisten värikosmetiikkasarjojen asemaa markkinoilla sekä kuluttajien mielikuvia Max Factorista. Kyselyssä oli yhteensä 15 kysymystä. Kysymyksistä neljä käsitteli vain Max Factoria. Tavoitteena oli saada noin 100 vastausta, jotta tulos olisi luotettava. Vastauksia saatiin yhteensä 103. Kysely suoritettiin syyskuussa 2010. Pohdintaosuus käsittelee yhteenvetona tutkimustuloksia, mahdollisia kehitysehdotuksia ja vastauksien hyödynnettävyyttä tulevaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että Max Factor koetaan luotettavana ja laadukkaana sarjana, mutta jokseenkin vanhanaikaisena ja tylsänä. Max Factor ei juuri erotu muista markkinoilla olevista semiselektiivisistä värikosmetiikkasarjoista. Kokonaisuudessaan Max Factor on keskiverto brändi, jolla on laaja tunnettuus. Ripsivärejä vertaillessa Max Factor sijoittui selkeästi kärkeen. Tulokset vahvistivat ennakko-odotuksia siitä, että tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä on aikaisempi käyttökokemus. Myös laadulla on suuri merkitys ostopäätöstä tehdessä. Ennakko-odotuksista poiketen semiselektiivisten värikosmetiikkabrändien välillä ei ole kuluttajien mielestä havaittavissa merkittäviä eroavaisuuksia.